ارتش سرخ دات کام

صفحات

اسطوره‌ها

اسطوره‌ها


حمید شیرزادگان :
19 اسفند 1319 در تهران متولد شد.پیراهن تیم ملی را در 19 سالگی بر تن کرد.سال 38 در مسابقات مقدماتی المپیک 1946 توکیو با هفت گل آقای گل شد.چهارده بازی ملی در کارنامه خود دارد و در سال 1345 از بازیگری در تیم ملی خداحافظی کرد.بهترین بازی زندگی ورزشی او مقابل عراق در مسابقات مقدماتی المپیک 1954 بود که سه گل از چهار گل ایران را به ثمر رساند.

 همایون بهزادی :
همایون سر طلایی سال 1320 در خرم آباد به دنیا آمد و سال 46 از شاهین به پرسپولیس آمد.بهزادی تا پایان دوران بازیگری خود (1352) به پیراهن پرسپولیس وفادار ماند.وی علاوه بر سی و هشت بازی ملی،چهل بازی تیم منتخب تهران را در برابر رقبای خارجی همراهی کرد.بهزادی در دیدار معروف پرسپولیس – استقلال 52 با بازوبند کاپیتانی سه بار دروازه آبیها رو فرو ریخت.مصدومیت در همین بازی بعث خداحافظی او از فوتبال شد.ضمن آنکه در اوایل سال 53 مدتی جایگزین آلن راجرز سرمربی پرسپولیس شد.

 مهراب شاهرخی :
در سال 1322 اهواز متولد شد و به عمو مهراب و بمب سیاه فوتبال ایران شهرت یافت.او هم یک شاهینی بود که از دارایی به پرسپولیس آمد.از سال 56 به مدت چهار سال مربی پرسپولیس شد.شانزده بازی ملی در کارنامه اش داشت.با بازی در فیلم علفهای هرز به دومین هنرپیشه سینمایی پرسپولیس بعد از عزیز اصلی تبدیل شد و در سال 71 درگذشت.

 جعفر کاشانی :
اول فروردین 1323 در تهران به دنیا آمد.از شاهین به پرسپولیس پیوست و سومین کاپیتان تاریخ این تیم شد.شش سال و نیم به طور مستمر پیراهن تیم ملی را بر تن کرد.اولین بازی او سال 47 و آخرین بازی ملی اش در سال 53 انجام شد.تعداد بازی های ملی او به 38 رسید و آخرین بازی باشگاهی اش 27 آذرماه سال 53 مقابل استقلال برگزار شد تا در سی سالگی برای همیشه از فوتبال خداحافظی کند.

 حسینعلی کلانی :
زهردارترین مهاجم نسل اول تاریخ پرسپولیس در سال 1323 در تهران متولد شد و سال 46 از شاهین به پرسپولیس آمد.همین سال پیراهن تیم ملی را در 23 سالگی به تن کرد و سال 52 با تیم ملی خداحافظی نمود. بهترین بازی او سال 51 در جام ملت های آسیا بود که سه گل ایران را وارد دروازه عراق کرد.

 ابراهیم آشتیانی :
چهارمین کاپیتان تاریخ پرسپولیس آذرماه 1325 در تهران به دنیا آمد و از شاهین راهی پرسپولیس شد.در سال 1350 و در سن 25 سالگی به عنوان مرد سال فوتبال ایران انتخاب شد.37 بازی برای تیم ملی انجام دادو دوبار قهرمان جام ملتهای آسیا را با این تیم بدست آورد و یک بار بهترین بازیکن جام ملتهای آسیا شد.سال 53 در دیدار با کره جنوبی از تیم ملی خداحافظی کرد و سال 55 هم پیراهن پرسپولیس را از تن بیرون آورد.

علی پروین :
پروین پایدارترین پرسپولیسی تاریخ پرسپولیس است.سال 1348 و در 23 سالگی به پرپسولیس آمد و هجده سال پیراهن این تیم را بر تن کرد و سال 66 با دنیای بازیگری بدرود گفت.شماره هفت پرسپولیس او در پرسپولیس معروفترین شماره فوتبال ایران شد.در سال 1972 و 1976فهرمان جام ملتهای آسیا شد و در سال 1974 قهرمانی بازیهای آسیایی را جشن گرفت.در حام حهانی 1978 آرژانتین کاپیتان تیم ملی ایران بود.بیست و دوم اسفند 58 برای هشتاد و دومین و آخرین بار پیراهن تیم ملی را بر تن کرد.سالهای 61 و 63 آقای گل تهران شد آن هم در 38 سالگی! پروین در سن چهل و یک سالگی و در سال 66 برای آخرین بار پیراهن پرسپولیس را بر تن نمود.

 رضا وطن خواه :
در سال 1325 در تهران به دنیا آمد.از همان سال اول تشکیل پرسپولیس به جمع سرخپوشان پیوست و ده سال بعد در سن 31 سالکی از فوتبال خداحافظی کرد.در بازیهای جام عمران و در بیستم شهریور 49 پیراهن تیم ملی را در مقابل ترکیه بر تن کرد.او همچنین در سال 1365 همراه مرحوم دهداری مربیگری ایران را بر عهده داشت.

 صفر ایرانپاک :
سال 1325 در اهواز متولد شد و سال 49 پیراهن پرسپولیس رو بر تن کرد و برترین گلزن این تیم در دهه 50 شد.شش گل ملی در پرونده او دیده می شود.او در مجموع دوازده بار حضور در دیدار پرسپولیس و استقلال هفت بار برای پرسپولیس گلزنی کرد و در سال 59 بعد از ده سال حضور در جمع سرخپوشان از فوتبال خداحافظی کرد.

محمود خردبین :
در سال 1327 متولد شد و در سال 1348 به پرسپولیس آمد و دوارده سال متوالی پیراهن سرخ این تیم را بر تیم کرد.او از آن پس تا سال 85 به جز یک دوره چهار ساله سرپرستی پرسپولیس را در اختیار داشته است.او در سالهای 53 و 54 همراه پرسپولیس قهرمان شد و در سال 1360 در سن 33 سالگی از فوتبال خداحافظی کرد.

 سید محمد پنجعلی :
سال 1334 به دنیا آمد و سال 56 به جمع سرخپوشان پیوست.اولین بار فروردین 57 پیراهن تیم ملی را بر تن کرد و در مهر ماه سال 70 در دیدار با الجزایر از تیم ملی خداحافظی کرد.تعداد بازیهای ملی او از 41 تجاوز نمی کند.او در ابتدای لیگ 73 و در سن سی و نه سالگی از فوتبال خداحافظی کرد.

حمید درخشان :
سال 54 و در سن 17 سالگی از مزدا به پرسپولیس آمد.چهاردهم شهریور 59 برای اولین بار پیراهن تیم ملی را در مقابل امارات بر تن کرد.بازیگردان ایران در جام ملتهای 1986 بود و سال بعد به عنوان بهترین بازیکن سال ایران انتخاب شد.او چهارده سال از تیم ملی دور بود ولی در سال 69 با حضور پروین به تیم ملی برگشت و در سال 1993 و در سن 35 سالگی از فوتبال خداحافظی کرد.

 ناصر محمدخانی :
فوتبال را در راه آهن آغاز کرد و سال 60 با درخشش در بانک ملی آقای گل تهران شد تا به عنوان برترین مهاجم فوتبال کشور مطرح شود.در زمستان سال 60 جوان 22 ساله به پرسپولیس آمد و یکسال بعد بیست گل برای این تیم زد.سال 61 به تیم ملی دعوت شد و سال 63 در دوازده بازی این تیم زننده سیزده گل بود.25 بازی ملی و 18 گل زده کارنامه او را در تیم ملی است و پنجمین گلزن برتر تاریخ فوتبال ایران به شمار می آید.

 فرشاد پیوس :
گلزنترین بازیکن تاریخی پرسپولیس که لفب آقای گل را با خود به یدک می کشد در سال 1340 متولد شد.20 سال بعد زیر نظر ناصر ابراهیمی در راه آهن شوکوفا و سه سال بعد با پیراهن این باشگاه به تیم ملی دعوت شد.اواخر سال 64 به پرسپولیس آمد و درهمان سال آقای گل تهران شدو دو سال بعد نیز با زدن 13 گل ای عنوان را تکرار کرد.سال 68 به قطر رفت و سالهای 69 و 70 دو بار دیگر آقای گل تهران شد.دوبار نیز در سال 70 و 73 با 11 و 20 گل آقای گل لیگهای دوره اول و چهارم آزادگان شد.در طول 12 سال حضور در پرسپولیس نزدیک به 150 گل زد.اولین بازی ملی را در سال 63 و آخرین بازی را در سال 73 انجام داد.او 38 بازی ملی دارد و بیستم تیرماه 76 در دیدار مقابل استقلال از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

 محمدحسن انصاری فرد :
اول مهرماه 1340 در تهران متولد شد و از شاهین فوتبالش آغاز کرد.در سال 58 اولین بازی خود را برای سفید و سیاه پوشان شاهین انجام داد و چند سالی را در تکاور بازی کرد.در بهمن سال 64 به پرسپولیس آمد و هفت سال مرد ثابت سرخپوشان بود.او در سال 66 به عنوان مرد سال فوتبال ایران انتخاب شد ولی در کمال تعجب آن سال به تیم ملی راه پیدا نکرد! حساس ترین گل او سال 70 در مسابقات جام در جام باشگاه های آسیا وارد دروازه المحرق بحرین شد تا پرسپولیس قهرمان آسیا شود.18 بازی و سه گل کارنامه او در تیم ملی است.

احمدرضا عابدزاده :
سال 1345 در آبادان به دنیا آمد و با تام اصفهان به شهرت رسید.در 19 سالگی و در بهمن سال 64 پیراهن تیم ملی را برای اولین بار مقابل رومانی بر تن کرد.او پس از سه فصل بازی در استقلال و یک فصل بازی در سپاهان در سال 73 به پرسپولیس آمد.اولین بازی اش برای پرسپولیس مقابل ملوان برگزار شد.پس محرومیتی که در دیدار با استقلال نصیبش شد مجددا به تیم ملی برگشت و در جام ملتهای 96 امارات با گرفتن ضربات پنالتی ایران را سوم کرد و در مسابقات مقدماتی جام جهانی مقابل استرالیا و ژاپن به یاد ماندنی ترین بازی های خود را به نمایش گذاشت.اوج کار او در بازی های جام جهانی مقابل آمریکا بود.عابدزاده 79 بازی ملی دارد.

افشین پیروانی :
در خانواده ورزشکار متولد شد.سال 67 برای گذراندن خدمت سربازی به تهران آمد.دو سال برای ژاندارمری بازی کرد و اولین تیم المپیک ایران را به همراه چند بازیکن دیگر تشکیل دادند.او در سال 71 در سن بیست و سه سالگی به تیم ملی دعوت شد.از سال 74 تا 76 مرد ثابت تیم ملی بود.او 48 بازی ملی دارد.

حمید استیلی :
سال 1346 در تهران متولد شد.از سال 63 در ترکیب اصلی پاس جای گرفت و هشت سال بعد با کش و قوس های فراوان به پرسپولیس آمد.با جدایی پروین در سال 72 از پرسپولیس نغمه جدایی سر داد و در سال 77 مجددا به پرسپولیس بازگشت.او در سال 68 توسط پروین به تیم ملی دعوت شد و در دیدار با شوروی سابق اولین بازی خود را انجام داد.او 80 بازی ملی دارد و گل او به آمریکا در جام جهانی فرانسه به عنوان خاطره شیرین در ذهن تمام ایرانیان ماندگار است

علی دایی :
علی دایی در سال ۱۳۴۸ در استان اردبیل و در شهرستان اردبیل محله خیرال متولد شد.بعد از طی کردن سلسله مراتب به تاکسیرانی تهران آمد و با بانک تجارت به شهرت رسید.او در تابستان 73 به پرسپولیس آمد.اما مصدومیت در بازی با بحرین او را برای مدت ها خانه نشین کرد.در بازگشت در سال 1996 با زدن 22 گل عنوان بهترین گلزن جهان را از آن خود کرد و بعد از یکسال حضور در قطر راهی آلمان شد و در تیم آرمینیا بیله فلد و سپس بایرن مونیخ و هرتابرلین بازی کرد.او در سال 1999 به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا انتخاب شد.او هم اکنون برترین گلزن تاریخ فوتبال ملی در جهان است.

کریم باقری :
کریم باقری متولد 24 فوریه 1974 تبریز. او سابقه پس از حضور در ایلدرم و تراکتورسازی تبریز به کشاورز تهران پیوست و سپس در سال 75 راهی پرسپولیس تهران شد. او بعد از 2 سال حضور در پرسپولیس به آرمینیا بیله فلد آلمان رفت تا به همراه علی دایی و خداداد عزیزی نخستین نسل بازیکنان لژیونر ایرانی باشند. او بعد از آرمینیا، در النصر امارات، چارلتون انگلستان و السد قطر را نیز تجربه کرد و در سال 81 به پرسپولیس بازگشت.
در عرصه ملی کریم باقری در طول 8 سال 80 بازی ملی و 47 گل زده دارد که از این حیث در میان هافبکهای ایران رکورددار است. مهمترین گل ملی او در 8 آذر 76 مقابل استرالیا به ثمر رسید که پایه گذار صعود به جام جهانی 98 فرانسه بود و تجربه بازی در بزرگترین رویداد جهانی را کسب کرد. او آخرین بازی ملی خود را در تهران مقابل تیم ملی ایرلند در مقدماتی جام جهانی 2002 تجربه کرد. او در سال 97 دومین گلزن برتر جهان با 20 گل لقب گرفت.

مهدی مهدوی کیا:
مهدی مهدوی کیا زاده ۵ مرداد ۱۳۵۶ بازیکن تیم پرسپولیس و کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران است. او در باشگاه های بانک ملی، پرسپولیس، بوخوم و هامبورگ، اینتراخت فرانکفورت آلمان و داماش گیلان بازی کرده است. او در سال ۲۰۰۳ از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بازیکن برتر فوتبال آسیا شناخته شد. هواداران هامبورگ به او لقب موشک ایرانی داده بودند.
او دو بار در فصل های ۲۰۰۳-۲۰۰۲ و ۲۰۰۴-۲۰۰۳ از سوی هواداران هامبورگ به عنوان بهترین بازیکن این تیم انتخاب شد و یک بار هم از سوی نشریه معتبر کیکر عنوان بهترین بال راست بوندسلیگا را به دست آورد. از دیگر افتخارات ورزشی مهدوی کیا انتخاب در لیست ۱۱ نفره تیم منتخب قرن هامبورگ است.

علی کریمی:
وقتی در مسابقات فوتسال سال 76 برابر استقلال و در فینال چندین بار و به طور زیبا به استقلال گل زد خود را به عنوان یک پدیده نوظهور به فوتبال ایران شناساند. کریمی در ابتدای فصل 77 به پرسپولیس آمد.حساسترین گل او برای پرسپولیس در بازی جنجالی سال 80 پرسپولیس استقلال بود که در دقایق پایانی مانع شکست پرسپولیس شد.کریمی بعد از چند سال بازی در کشورهای عربی به تیم بایرن مونیخ آلمان پیوست که در این تیم هم چهره خوبی از به نماش گذاشت و بعد از حضور در قطر یک فصل دوباره برای تیم سرخپوش پایتخت بازی کرد .


بازی های پرسپولیس

0-2

پرسپولیس

پیکان

یکشنبه, 27 اسفند
ساعت 18:45

ورزشگاه : آزادی

داور : کوپال ناظمی

نظرسنجی

بهترین بازیکن پرسپولیس برابر پیکان کدام بازیکن بود؟

گلزنان برتر پرسپولیس
نام بازیکن تعداد گل
1 شهاب زاهدی 6
2 گئورگی گولسیانی 5
3 محمدحسین کنعانی‌زادگان 4
4 عیسی آل‌کثیر 2
5 مهدی ترابی 2
6 علی نعمتی 1
7 سعید صادقی 1
8 مرتضی پورعلی‌گنجی 1
9 یاسین سلمانی 1
10 محمد عمری 1
11 امید عالیشاه 1
12 نبیل باهویی 1
13 اوستون ارونوف 1
نام بازیکن تعداد گل
1 مهدی ترابی 1
2 دانیال اسماعیلی‌فر 1
3 عیسی آل‌کثیر 1
نام بازیکن تعداد گل
1 سعید صادقی 2
2 امید عالیشاه 1
برنامه بازی ها

هفته 21 لیگ برتر

یکشنبه, 27 اسفند

آلومینیوم 1 - 0 نساجی 18:45
پرسپولیس 2 - 0 پیکان 18:45
مس رفسنجان 2 - 2 ذوب آهن 18:45
سپاهان 2 - 0 گل گهر 18:45
ملوان 1 - 0 صنعت نفت 19:00
استقلال خوزستان 0 - 0 فولاد 19:00
شمس آذر 0 - 2 تراکتور 19:00
هوادار 0 - 1 استقلال 21:00

یک هشتم جام حذفی

دوشنبه, 14 اسفند

پرسپولیس 3 - 0 نفت و گاز گچساران 20:00

هفته 6 لیگ قهرمانان آسیا

سه‌شنبه, 14 آذر

پرسپولیس 1 - 2 الدحیل قطر 19:30
استقلال تاجیکستان 1 - 1 النصر عربستان 21:00
جدول مسابقات
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 استقلال 21 18 46
2 پرسپولیس 21 15 43
3 تراکتور 20 15 38
4 سپاهان 19 20 37
5 ملوان 21 10 35
6 گل گهر 21 9 33
7 آلومینیوم 20 -4 28
8 ذوب آهن 20 -1 27
9 شمس آذر 21 1 25
10 مس رفسنجان 21 -4 25
11 پیکان 21 -9 20
12 فولاد 21 -17 20
13 هوادار 20 -8 19
14 استقلال خوزستان 21 -10 16
15 نساجی 21 -17 15
16 صنعت نفت 21 -18 13
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 النصر عربستان 6 6 14
2 پرسپولیس 6 0 8
3 الدحیل قطر 6 0 7
4 استقلال تاجیکستان 6 -6 3

ارتش سرخ

Perspolis

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

فوتبال

فوتبال