ارتش سرخ دات کام

تحلیل ها

«عمری» در حسرت مزرعه‌ خودمان!‍ ...

نویسنده : ارتش سرخ دات کام

-

نظرات : 16 اظهار نظر

-

1 سال پیش

«عمری» در حسرت مزرعه‌ خودمان!‍

«عمری» در حسرت مزرعه‌ خودمان!‍
ارتش سرخ دات کام :
به این دو اسم با دقت فراوان نگاه کنیم: «لاماسیا و لا فابریکا!» بی‌شک این اسامی برای علاقه‌مندان به فوتبال آشناست؛ همه می‌دانند که وقتی صحبت از «لاماسیا» و «لافابریکا» می‌شود، درمورد چه چیز صحبت می‌کنیم و بحث پیرامون چه موضوعاتی است.

لاماسیا به اسپانیایی یعنی «مزرعه» و «لافابریکا» همان‌طور که از اسمش پیداست، مترادف با «کارخانه» است؛ لاماسیا آکادمی بارسلوناست و لافابریکا آکادمی معروف باشگاه رئال در مادرید. سوای نام‌ زیبا که نشان از ذوق و قریحه دو باشگاه در نامگذاری آکادمی‌ است، این دو مجموعه در سال‌های اخیر بازیکنانی پرورش داده‌اند که اگر بارسا یا رئال قصد خرید آنها را داشتند، باید بیش از «یک میلیارد دلار» هزینه می‌کردند.

بارسلونای پپ با لاماسیا بیش از یک دهه بر فوتبال اسپانیا و اروپا امپراطوری کرد؛ بارسا به مدد بازیکنان پرورش یافته در مزرعه‌اش تمام جام‌های ممکن را برد. پس از موفقیت بارسلونای پپ بود که نام لاماسیا-مزرعه پرورش بازیکن- سر زبان‌ها افتاد و شاید به همین دلیل رئال که عادت به خرید ستاره‌ و تشکیل تیم کهکشانی داشت، روی لافابریکا بیشتر سرمایه‌گذاری کرد. در سال‌های اخیر بازیکنان فراوانی از کارخانه بازیکن‌سازی مادرید بیرون آمدند و رئال را به جام‌های متعدد رساندند.
در فوتبال ایران هیچگاه باشگاه‌های فوتبال- یا والیبال، بسکتبال و...- توجهی به آکادمی و ساختن بازیکن نداشتند و ندارند؛ پرسپولیس، استقلال، سپاهان و این اواخر تراکتور همواره عادت به حاضری‌خوری دارند و به ندرت از بازیکنان آکادمی خود استفاده می‌کنند. بدتر از همه، جدایی بازیکنان آکادمی استقلال و پرسپولیس به‌دلیل بی‌توجهی سرمربی تیم ‌بزرگسالان در سن 19-18 سالگی بدون پرداخت پول بابت رضایتنامه است؛ استعدادها به دیگر تیم‌های لیگ فرار می‌کنند و در تیم‌های دیگر ستاره می‌شوند و مجدد مورد توجه استقلال و پرسپولیس قرار می‌گیرند! دو باشگاه بزرگ پایتخت بی‌توجه به سرمایه‌ای که از دست‌شان رفته، همواره برای بازگرداندن این ستاره‌ها هزینه گزافی می‌پردازند و ستاره ساخته شده در آکادمی خود را با ارقام میلیاردی پس می‌گیرند.

اواخر دهه 70، آکادمی باشگاه استقلال- در اصل تیم جوانان و امید- به مرحوم رضا احدی سپرده شد؛ او با کمک صمد مرفاوی که حالا سرمربی تیم جوانان ایران است، در ورزشگاه مرغوبکار- که زمین مرغوبی برای پرورش بازیکن در جنوب شهر تهران به شمار می‌رود- سراغ استعدادهای خوب پایین‌شهری رفت. اندک سرمایه‌گذاری در تیم‌های پایه که بی‌تردید با توجه به فضای آن سال‌ها که انگیزه پرورش استعداد درک نمی‌شد و احتمالاً مدیریت استقلال برای بیکار نماندن پیشکسوتانش، مسئولیت تیم پایه را به احدی و مرفاوی سپرده بود، خیلی زود نتیجه داد: «آندو تیموریان، مجتبی جباری، امیرحسین صادقی، خسرو حیدری، وحید طالب‌لو، پیروز قربانی و...!»

حالا در فوتبال دیم ایران، از تیم‌های پایه پرسپولیس بازیکنی به اسم محمد عمری بیرون آمده که در بازی‌های اخیر پرسپولیس کمک‌حال این تیم شده و این روزها عصای دست یحیی است. اگر لوکادیا وسط فصل دست پرسپولیس را در پوست گردو نمی‌گذاشت یا شیخ دیاباته ضعیف‌تر از حد انتطار بازی نمی‌کرد، بعید بود که یحیی سراغ محمد عمری برود و با داشتن مهدی عبدی و سیامک نعمتی بعید بود که این مهاجم خوش‌آتیه در پرسپولیس فرصتی برای خودنمایی پیدا کند. عمری خوش‌شانس بود که در بحرانی‌ترین روزهای پرسپولیس فرصت بازی پیدا کرد و آنقدر مستعد و خوب بود که مشکل گلزنی پرسپولیس را حل کرد و به واسطه بازی در تیم بزرگ پرسپولیس خیلی زود چشم‌ها را خیره کرد.

در ماجرای محمد عمری یک پرسش اساسی وجود دارد: «اگر محمد عمری با همین کیفیت در تیمی مثل آلومینیوم یا مس رفسنجان درخشیده و گل زده بود، پرسپولیس و یحیی برای خرید او حاضر به پرداخت چند میلیارد بودند؟» هر آنچه پرسپولیس در این سال‌ها در تیم‌های پایه هزینه کرده، با ظهور یک پدیده مثل محمد عمری پر می‌شود و چه بسا بیش از مبلغی که صرف آکادمی کرده، در استفاده از عمری سود هم کرده است. این سبک و سیاق باشگاهداری حرفه‌ای در دنیای مدرن است و بزرگترین باشگاه‌های دنیا- از یونایتد تا آرسنال، بارسا و رئال- این شیوه را در پیش گرفته و میانبر خوبی به سمت کسب درآمد دارند اما در فوتبال ایران «عمری» در حسرت ظهور پدیده‌ای شبیه محمد عمری هستیم و هرگز این اتفاق با برنامه از پیش تعیین شده رخ نمی‌دهد و همواره پیدایش چنین بازیکنانی جرقه‌ای کوچک در باشگاهداری ایران است.

بیایید دقیق حساب کنیم؛ اگر پرسپولیس هر سال دو بازیکن مثل عمری پرورش دهد و در تیم بزرگسالان- که ویترین باشگاه است- به معرض نمایش بگذارد، تا چه میزان در هزینه‌های باشگاه صرفه‌جویی می‌شود و چقدر این تیم بزرگ را از خریدهای میلیاردی که اغلب ناکام هست بی‌نیاز می‌کند؟ اما با تمام این حرف‌ها و نوشته‌ها که ملال‌آور و تکراری شده، بازهم پرسپولیس برای حل مشکلات خود بی‌توجه به آنچه خود دارد، سراغ دیاباته و پریرای سی و اندی ساله می‌رود و نه تنها نتیجه نمی‌گیرد و پول خود را دور می‌ریزد، فرصت درخشش را از استعدادهای خود دریغ می‌کنند و این دایره درد عمری است که ما را در داشتن لاماسیا و لافابریکا که نه، همین آکادمی اسپایر قطر حسرت به دل گذاشته است.


لینک کوتاه : https://arteshesorkh.com/p/153762
نظرت رو بنویس
از حروف انگلیسی استفاده نکن
در حال حاضر فقط کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده باشند میتوانند نظر ثبت کنند.
جهت ثبت نام میتوانید اینجا کلیک نمایید.
علی یاسمی

0

0

12 ماه پیش

ببچاره ابنقدر نیمکت میشه که انگیزه اش ازبین میره


فاطمه پیوند

0

0

12 ماه پیش

محمد تکه


امید سرمدی

-3

1

1 سال پیش

این حرفها مفت از یه نفخ


زری پرسپولیسی ❤️😍

0

2

1 سال پیش

بازیکن عالی هست


امیر عباس

0

1

1 سال پیش

بازی کنه خیلی خوبیه هیف شد در جام جهانی رو از دست داد


🤟🏻Eshgpolisi Am❤

0

3

1 سال پیش

حیف که با وجود این بازیکن های خوب بازم باختیم😔


علیرضا چشم آذر

0

8

1 سال پیش

بهترین بازیکن حال حاضر


Hamid Aliyasi

-1

6

1 سال پیش

اقای گل محمدی اگه چندتا جوون با استعداد از تیم های پایه به تیم بزرگ سال معرفی میکرد و به انها بها میداد العان بیشتر نتیجه میگرفت چون جوون ها انگیزه دارن البته هواداران تیم بزرگی مثل پرسپولیس کلا طاقت باخت رو ندارن به نظر من اگه تیم واقعا زیبا فوتبال بازی کنه و هوادار بدونه بازیکن کاملا تلاششو میکنه تو زمین هوادارها با جون ودل پشت تیم در میان و حمایت میکنن حتی در صورت باخت


هوادار

-2

3

1 سال پیش

ما هیچ وقت بازداشتهای خود خوب بهره نمی گیریم آقای گل محمدی این پریراچه دارد که تو میدانی ماهواداران الکثیرراخیلی موثرترازامثال دیاباته وپریرا میدانیم آقای گل محمدی بازیکنی مثل عمری جوان باانگیزه خیلی بهتروبیشترازبازیکنان وارداتی بکار تیم مامیایند فراموش. نشود


ماهان قائد امینی

0

12

1 سال پیش

چقد دلم میخاد جلوی سپاهان هتریک کنه♥♥♥♥♥♥


بهرام سمیعی

0

9

1 سال پیش

زمان برانکو بازیکنهای خوبی تو امید پرسپولیس بودن که به علت استفاده نکردن ازشون بیچاره ها رفتن مثل سعید حسین پور ، شهاب زاهدی(پوشکاش مجارستان) ، محمد حسینی (دفاع الومینیوم ) روزبه چشمی (استقلال) و ..... خیلیهای دیگه که اسمشون خاطرم نیست
الان سه بازیکن تیم ملی جوانان بازیکن تیم پرسپولیس هستن با این بازیکنا باید قرارداد بلند مدت بسته شه که نرن تیمهای دیگه .
با آرزوی موفقیت برای پرسپولیس کبیر


فرشاد شیخ الاسلامی

-1

5

1 سال پیش

البته من با تفکرات نگارنده این متن تا اندازه ای موافقم اما این نکته را هم باید اضافه کنم که صنعت پدیده فوتبال گذشته از مسائل عنوان شده ، ایجاد جذابیت و هیجان و کشوندن هرچه بیشتر مردم به سمت این ورزشه و خرید و جذب ستاره های باشگاههای دیگر و اسمی های فوتبال با ارقام های نجومی در راستای همین سیاسته ، هواداران و تماشاگران فوتبال برای دیدن و جذب ستاره های فوتبال در تیمشان بی تابی میکنن و باشگاه متبوعشان را تحت فشار قرار میدن 🌹🌹


مهدی داراب نیا

-1

12

1 سال پیش

انشاالله که عبدی هم دوباره اوج بگیره


امیر حسین

-3

7

1 سال پیش

پسر خوبیه فقط راش ندازیم پرسپولیسو بزاره کنار 😔🖐🏿


احمد نوری اسرمی

-2

12

1 سال پیش

حقیقت این که ما هوادارا هم زیاد در برابر بازیکن جوون صبر نداریم و همین باعث میشه مربی ایرانی زیاد ریسک نکنه . البته مربی خارجی چون مقبولیت بیشتری داره هوادارا راحت تر با جوون گراییش کنار میان


برای پرسپولیس

-1

17

1 سال پیش

اصولاً تو ایران زیاد مهاجم نوک خوب نداریم واسه همین همیشه چه قبل چه الان مجبور هستیم برای پست مهاجم بازیکن خارجی بخریم. عمری هم مهاجم نوک نیست و در اصل وینگره

بازی های پرسپولیس

3-0

صنعت نفت

پرسپولیس

پنج‌شنبه, 30 فروردین
ساعت 19:00

ورزشگاه : تختی آبادان

داور : علی اصغر مومنی

نظرسنجی

بهترین بازیکن پرسپولیس برابر صنعت نفت کدام بازیکن بود؟

گلزنان برتر پرسپولیس
نام بازیکن تعداد گل
1 شهاب زاهدی 6
2 گئورگی گولسیانی 5
3 محمدحسین کنعانی‌زادگان 5
4 عیسی آل‌کثیر 4
5 مهدی ترابی 2
6 اوستون ارونوف 2
7 علی نعمتی 1
8 سعید صادقی 1
9 مرتضی پورعلی‌گنجی 1
10 یاسین سلمانی 1
11 محمد عمری 1
12 امید عالیشاه 1
13 نبیل باهویی 1
14 دانیال اسماعیلی‌فر 1
نام بازیکن تعداد گل
1 مهدی ترابی 1
2 دانیال اسماعیلی‌فر 1
3 عیسی آل‌کثیر 1
نام بازیکن تعداد گل
1 سعید صادقی 2
2 امید عالیشاه 1
برنامه بازی ها

هفته 24 لیگ برتر

پنج‌شنبه, 30 فروردین

پیکان 2 - 2 هوادار 16:30
گل گهر 2 - 2 استقلال خوزستان 17:45
صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس 19:00

جمعه, 31 فروردین

نساجی 1 - 0 تراکتور 16:30
استقلال 3 - 2 شمس آذر 18:00
فولاد 0 - 1 مس رفسنجان 18:10

شنبه, 01 اردیبهشت

ذوب آهن - آلومینیوم 16:30
ملوان - سپاهان 17:00

یک هشتم جام حذفی

دوشنبه, 14 اسفند

پرسپولیس 3 - 0 نفت و گاز گچساران 20:00

هفته 6 لیگ قهرمانان آسیا

سه‌شنبه, 14 آذر

پرسپولیس 1 - 2 الدحیل قطر 19:30
استقلال تاجیکستان 1 - 1 النصر عربستان 21:00
جدول مسابقات
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 استقلال 24 20 53
2 پرسپولیس 24 20 52
3 سپاهان 23 20 42
4 تراکتور 24 12 42
5 ملوان 23 10 38
6 گل گهر 24 7 34
7 شمس آذر 24 3 31
8 ذوب آهن 23 -1 30
9 مس رفسنجان 24 -3 30
10 آلومینیوم 23 -6 29
11 هوادار 24 -7 25
12 پیکان 24 -8 25
13 فولاد 24 -19 21
14 استقلال خوزستان 24 -10 20
15 نساجی 24 -17 19
16 صنعت نفت 24 -21 16
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 النصر عربستان 6 6 14
2 پرسپولیس 6 0 8
3 الدحیل قطر 6 0 7
4 استقلال تاجیکستان 6 -6 3

ارتش سرخ

Perspolis

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

فوتبال

فوتبال