ارتش سرخ دات کام

اخبار

از عیسی ترائوره تا بشار؛ خارجی‌هایی ...

نویسنده : ارتش سرخ دات کام

-

نظرات : 13 اظهار نظر

-

1 سال پیش

از عیسی ترائوره تا بشار؛ خارجی‌هایی برای یک بازی بزرگ

ارتش سرخ دات کام :
از عیسی ترائوره تا بشار؛ خارجی‌هایی برای یک بازی بزرگ
نمی‌دانیم آلن راجرز و آلن ویتل با آن سابقه درخشان در فوتبال انگلستان و کنار آن همه ستاره دهه 50 پرسپولیس چطور نتوانستند دروازه تاج را باز کنند تا اولین گلزن خارجی تاریخ دربی، عیسی ترائوره باشد. مهاجم مالیایی وقتی به پرسپولیس آمد که پول، تیم بگوویچ را پرستاره و کهکشانی کرده بود اما گل استثنایی او در خاطر هواداران پرسپولیس نماند چون تیم پرستاره آن فصل شکست بدی مقابل رقیب سنتی متحمل شد.

رکورد عیسی تا سال‌ها دست نخورده باقی مانده بود تا اینکه‌ ایمون زاید آمد. خیلی از پرسپولیسی‌ها قبل از آن دربی بهمن 90 زاید را مسخره می‌کردند. اصولاً فوتبالیست‌هایی با قامت بلند که تکنیک خاصی ندارند و اهل دریبل و کارهای خلاقانه نباشند اینجا چنان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند اما خرابکاری مدیران باشگاه پرسپولیس در تمام این سال‌ها سطح توقعات هواداران پرسپولیس را پایین آورده تا جایی که مدت‌هاست خیلی‌ها فقط دنبال مهاجم تمام کننده می‌گردند و اصلاً برای‌شان مهم نیست که طرف دریبل بلد نباشد و نتواند از بازیکن مقابلش عبور کند.

11 سال قبل البته این حس هنوز در بین هواداران پررنگ نشده بود و پرسپولیسی‌ها از حضور مهاجم ایرلندی – لیبیایی استقبال نکرده بودند تا اینکه رسیدیم به آن دربی ده نفره، ده دقیقه. ایمون زاید بعد از مرحوم همایون بهزادی دومین بازیکنی بود که در دربی هتریک کرد، آن هم طی ده دقیقه در حالی که تیمش دو گل عقب و یک نفر کمتر داشت!

زاید با آن هت‌تریک رؤیایی در تاریخ دربی و بین هواداران پرسپولیس جاودانه شد و دیگر مهم نبود قبل و بعد از آن اتفاق چه کرده یا چه نکرده است.

در بیست سال گذشته خارجی‌های پرسپولیس غالباً آنقدر بد بودند که بازی بزرگی مثل دربی آنها را نمی‌طلبید یا اگر دقایقی بازی می‌کردند فقط صحنه‌های زشت و تلخ‌شان به خاطر می‌ماند. مثلاً حضور چندی دقیقه‌ای ایگور پریموف مهاجم اوکراینی که در موقعیت آفساید دروازه رحمتی را باز کرد و غیر از این حتی یک کار مثبت در پرسپولیس انجام نداد و با دریافت پولی کلان همراه هموطن از او ناکارآمدترش پلی یانسکی از ایران رفت.

از ناکامی بوژیدار رادوشویچ در دربی که نتیجه‌اش با ضربات پنالتی رقم خورد زمان زیادی نگذشته. پرسپولیس دو سال متوالی در نیمه نهایی و یک چهارم نهایی جام حذفی در ضربات پنالتی به استقلال باخت و حذف شد که یک بار آن رادو درون دروازه بود و حتی یک پنالتی را هم نگرفت. می‌گفتند رادو گلر فوتسال بوده و این روزها که درخشش دومینیک لیواکوویچ گلر تیم ملی کرواسی را در جام جهانی می‌بینیم ناخودآگاه یاد رادو و شیرجه‌های برعکسش در آن دربی می‌افتیم!

از پنالتی گفتیم و یاد کریستین اوساگوانا افتادیم و آن پنالتی که ساعت ورزشگاه آزادی را هدف گرفت. آن پنالتی البته شمایی از کیفیت مهاجمی بود که از سر ناچاری و برای پر کردن جیب برخی به پرسپولیس آمد و با آبرویی که به باد رفت از ایران رفت.

در دربی‌های نزدیکتر می‌توانیم آنتونی استوکس را هم به خاطر بیاوریم که ضرر بزرگی به پرسپولیس زد اما در دقایق کوتاهی که با پیراهن سرخ به میدان رفت روی یکی از گل‌های دربی تأثیر‌گذار بود و مانع شکست مقابل رقیب سنتی شد.

حرکت عرضی هوار ملامحمد و پاس او به آقا کریم که بعد از چند دربی قفل مساوی‌های متوالی را شکاند، ناکارآمدی مدافعی مثل ممدوتال در آن باخت خرد کننده سه گله در جام حذفی سال 90، درخشش نسبی الونگ و ساها در دربی‌های سال 85 و ثبت گل رامین رضاییان به نام جری بنگستون در دقیقه آخر دربی یا آن نمایش خنده‌دار از جونیور براندائو برزیلی از جمله چیزهایی است که به یاد داریم. برخی خارجی‌های پرسپولیس مثل ابراهیم توره، ایوان پتروویچ، گادوین منشا و لوکا ماریچ هم دربی را تجربه کردند اما صحنه‌ای در این مسابقه تاریخی رقم نزدند که یادمان مانده باشد.

اما آخرین ستاره خارجی پرسپولیس در دربی بشار رسن بود که در دو دربی متوالی گل زد و البته غالباً خوب هم بازی می‌کرد تا این فصل نوبت برسد به یورگن لوکادیا. در حالی که وحدت هنانوف در قواره دربی نیست و شاید در لیست بازی سه‌شنبه آینده هم نباشد و البته فیکس بودن شیخ دیاباته در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، همه نگاه‌ها به گئورگی گولسیانی و یورگن لوکادیا است. دو خارجی ترکیب اصلی پرسپولیس که اتفاقاً بهترین مدافع و بهترین مهاجم این تیم در یازده بازی گذشته بوده‌اند.

هفته بعد نوبت درخشش مدافع گرجی و مهاجم هلندی است. یکی باید سدی باشد مقابل خط حمله آتشین حریف و دیگری مأموریت دارد تا با گلزنی عامل پیروزی شود. هر دو نفر قابلیت این را دارند که مثل ایمون زاید یا بشار رسن جزو خارجی‌های تأثیرگذار تاریخ دربی باشند اما شرایط این بازی بزرگ بعضاً همه پیش‌بینی‌ها را نقش بر آب می‌کند.


لینک کوتاه : https://arteshesorkh.com/p/152361
نظرت رو بنویس
از حروف انگلیسی استفاده نکن
در حال حاضر فقط کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده باشند میتوانند نظر ثبت کنند.
جهت ثبت نام میتوانید اینجا کلیک نمایید.
یزدان

0

0

1 سال پیش

به نزرم هنانوف بره بشار رسن بیاد


بنیامین لشنی

0

0

1 سال پیش

کاشکی برگرده به جا کرم بروکلی ازبک


مهدی م

-1

1

1 سال پیش

خدا کنه یحیی ترسش رو کنار بذاره چون اگر جلو استقلال دفاعی بازی کنیم احتمال باخت زیاد میشه


مهدی م

-1

1

1 سال پیش

ما بازیکنهای عالی داریم ولی یک مربی ترسو داریم که من از اون خیلی میترسم تو دربی .حتی وقتی عقب هستیم هم جرات نداره با یک هافبک و دو مهاجم بازی کنه


سعید سلیمانی چقاسیاهی

0

3

1 سال پیش

ایمون زاید یه بازکنی بود که کل کلهای دربی را زنده کرد با ۱۰ دقیفه اونم ۱۰ نفر ۲ گل از حربف عقب باشی مجزه کرد خدا کند همیشه زنده و پایدار باشد و همچنن بشار هردو گل گل بودند موفق باشید سعید سلیمانی از اراک هپکو


ساره محگدی

0

2

1 سال پیش

واقعا باید بدون استرس بازی کنیم والله خودمون ضرر میکنیم


ساره محگدی

0

5

1 سال پیش

بشار عزیز جات خالیه خدایی


مرادسلمانی

-1

1

1 سال پیش

باعثش مدیران ناکارآمدهست که نمی دانندچندنفری فوتبال بازی می کنندطرف وقتی می یادبه باشکاه بزرگی مثل پرسپولیس.اولین کاری که انجام میده بابزرگان تیم عکس یادگاری بندازی وبعدهم خلق قل الله متوجه بشوندآقامدیری.خدایی ازدست چنین مدیرانی که فقط دستورمیدن چیزی برمی یاد.برای اینکه انحراف دارند.وذهنشان آلوده است.۸جریان رادشویچ می ماندوپیش آقای درویش می رفت حداقل رضایتشوجلب می کرد.رادشویچ فقط احترام میخواست که مدیروقت بلدنبودمشکل مااینی که هرکی میاداین جیب سوراخی هرچه می ریزی پرنمیشی..


zizi

0

6

1 سال پیش

هییی روزگار بشارکجایی خدالعنت کنه رسول پناه گرازو الهی خوشی نبینه توزندگیش که گذاشت بشاربره،،،بشارجداازبازی قشنگش بسیارتعصب داشت به پرسپولیس ومردونگیشوزمانی ثابت کرد که مثله بعضی ازهم تیمیاش دم فینال نرفت یه بازیکن بافهم وشعوربه تمام معنا


احمد نوری اسرمی

0

8

1 سال پیش

جای بشار تو تیم پرستاره الان خیلی خالیه


سید ابراهیم غفاری نیا

0

6

1 سال پیش

من که به پرسپولیسم اعتماد دارم اما باز هم میترسم و استرس دارم،پس دست به دعا باشیم🙏🤲❤️


فرشاد شیخ الاسلامی

0

7

1 سال پیش

به نظر من بهترین خارجی پرسپولیس با اختلاف زیاد ، بشار رسن بود که در قلب میانه میدان پرسپولیس یه موتور محرک توانمند و پلی میکری باهوش بود که در طول دو سه فصل همه کار برای پرسپولیس کرد . و بعد از اون ایمون زاید که با هتریک تاریخی خودش باعث افتخاری شد که تا سالها ماندگار خواهد بود ❤❤❤❤🌹🌹🌹🌹🌹


فردین کرمی

0

6

1 سال پیش

یادت بخیربشارتف به این روزگارکه معیارومقیاس تمام چیزهاامروزفقط شده پول پول پول

بازی های پرسپولیس

3-0

صنعت نفت

پرسپولیس

پنج‌شنبه, 30 فروردین
ساعت 19:00

ورزشگاه : تختی آبادان

داور : علی اصغر مومنی

نظرسنجی

بهترین بازیکن پرسپولیس برابر صنعت نفت کدام بازیکن بود؟

گلزنان برتر پرسپولیس
نام بازیکن تعداد گل
1 شهاب زاهدی 6
2 گئورگی گولسیانی 5
3 محمدحسین کنعانی‌زادگان 5
4 عیسی آل‌کثیر 4
5 مهدی ترابی 2
6 اوستون ارونوف 2
7 علی نعمتی 1
8 سعید صادقی 1
9 مرتضی پورعلی‌گنجی 1
10 یاسین سلمانی 1
11 محمد عمری 1
12 امید عالیشاه 1
13 نبیل باهویی 1
14 دانیال اسماعیلی‌فر 1
نام بازیکن تعداد گل
1 مهدی ترابی 1
2 دانیال اسماعیلی‌فر 1
3 عیسی آل‌کثیر 1
نام بازیکن تعداد گل
1 سعید صادقی 2
2 امید عالیشاه 1
برنامه بازی ها

هفته 24 لیگ برتر

پنج‌شنبه, 30 فروردین

پیکان 2 - 2 هوادار 16:30
گل گهر 2 - 2 استقلال خوزستان 17:45
صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس 19:00

جمعه, 31 فروردین

نساجی 1 - 0 تراکتور 16:30
استقلال 3 - 2 شمس آذر 18:00
فولاد 0 - 1 مس رفسنجان 18:10

شنبه, 01 اردیبهشت

ذوب آهن - آلومینیوم 16:30
ملوان - سپاهان 17:00

یک هشتم جام حذفی

دوشنبه, 14 اسفند

پرسپولیس 3 - 0 نفت و گاز گچساران 20:00

هفته 6 لیگ قهرمانان آسیا

سه‌شنبه, 14 آذر

پرسپولیس 1 - 2 الدحیل قطر 19:30
استقلال تاجیکستان 1 - 1 النصر عربستان 21:00
جدول مسابقات
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 استقلال 24 20 53
2 پرسپولیس 24 20 52
3 سپاهان 23 20 42
4 تراکتور 24 12 42
5 ملوان 23 10 38
6 گل گهر 24 7 34
7 شمس آذر 24 3 31
8 ذوب آهن 23 -1 30
9 مس رفسنجان 24 -3 30
10 آلومینیوم 23 -6 29
11 هوادار 24 -7 25
12 پیکان 24 -8 25
13 فولاد 24 -19 21
14 استقلال خوزستان 24 -10 20
15 نساجی 24 -17 19
16 صنعت نفت 24 -21 16
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 النصر عربستان 6 6 14
2 پرسپولیس 6 0 8
3 الدحیل قطر 6 0 7
4 استقلال تاجیکستان 6 -6 3

ارتش سرخ

Perspolis

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

فوتبال

فوتبال