ارتش سرخ دات کام

اخبار

رویانیان: قرار بود ورزشگاه پرسپولیس ...

نویسنده : ارتش سرخ دات کام

-

نظرات : 14 اظهار نظر

-

6 ماه پیش

رویانیان: قرار بود ورزشگاه پرسپولیس با مهندسان ایتالیایی بسازیم اما...

ارتش سرخ دات کام :
رویانیان: قرار بود ورزشگاه پرسپولیس با مهندسان ایتالیایی بسازیم اما...
محمد رویانیان می‌گوید علاوه بر ساخت ورزشگاه جدید در تهران باید ورزشگاه آزادی هم به عنوان سرمایه ملی بازسازی و نگهداری بشود.
مجموعه ورزشی آزادی تهران که قبل از انقلاب ساخته شده بود به عنوان کامل‌ترین و مجهزترین مجموعه ورزشی در کشور شناخته می‌شود. محل برگزاری مسابقات فوتبال در این‌ مجموعه که به ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی شهرت دارد تا سال‌های سال به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ورزشگاه‌های جهان شناخته می‌شد که بعدها و باتوجه به نصب صندلی روی سکوها و همچنین ساخت و ساز ورزشگاه‌های عظیم در دیگر کشورها دیگر ورزشگاه ترسناکی برای رقیبان نمایندگان کشورمان نبوده و نیست. اما هنوز هم در کشورمان بهترین به حساب می‌آید. اما مدتی است که همزمان با پروژه بازسازی این استادیوم دولت وعده ساخت یک استادیوم جدید در پایتخت را داده است. ورزشگاهی که ظرفیت میزبانی تیم ملی و دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را داشته باشد، همین ‌موضوع سوژه‌ای شد تا محمد رویانیان، مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس که در سطح کلان سابقه مدیریتی کشور را داشته در این باره صحبت کند.

*صحبت از ساخت استادیوم جدید در پایتخت است. این وعده اگر عملی شود به این زودی‌ها خواهد بود؟
ساختن ورزشگاه شدنی است، اما یکسری حساسیت‌هاست که آزادی بازسازی شود یا یک ورزشگاه دیگر ساخته شود یا کدام بهتر است؟ به نظر من اینها هیچ ‌منافاتی با یکدیگر ندارد. هم آزادی باید بازسازی شود و هم ورزشگاه‌های دیگری ساخته شود، چون این ظرفیت در فوتبال که در آسیا مطرح است، وجود دارد. ما تیم ملی و باشگاه‌های قوی داریم و هر چه سرمایه‌گذاری در بخش ورزش برای جوانان و مردم شود به نفع مملکت است و این نه تنها هزینه نیست، بلکه درآمد است. از نظر روحی و روانی و اجتماعی و اتحاد و انسجام و نشاط و شادابی در امور فرهنگی و ورزشی سرمایه‌گذاری بیشتر نفع بیشتری برای مردم دارد. ساخت استادیوم جدید کار خوبی است و باید سریع شروع شود. خودم زمانی که پرسپولیس بودم یک بازدیدی در کشور ایتالیا از ورزشگاهی داشتم که تازه ساخته بودند برای باشگاه یوونتوس. در زمان بهره‌برداری ورزشگاه من آنجا بودم و نشستی با مسئولان آنجا داشتم و همچنین در چین که همراهی دولت بود، صحبت‌هایی داشتم که پلن‌های مختلف ورزشگاه‌هایی که در دنیا توسط چین ساخته می‌شد را بررسی کردیم. ورزشگاه‌های پنجاه هزار و صدهزار نفره که آنها هم طرح و پلن و تمام تجهیزات آن را دارند و می‌سازند. شاهد بودم چینی‌ها در کشورهای مختلف دنیا استادیوم ساختند. استادیوم‌سازی در دنیا سرعت گرفته و نیروهای متخصصی در اروپا و چین هستند. در کشور ما هم مهندسان و شرکت‌های قدری داریم. الان به قدری پیشرفت وجود دارد و تکنولوژی آن هست که به سرعت می‌شود استادیوم ساخت. جای خوبی هم در نظر گرفتند.

*در زمان مدیریت شما در پرسپولیس هم قرار بود استادیوم بسازید؟

بله، در ایتالیا و چین دو کشوری که کاملا متفاوت هستند، اما برای ساختن ورزشگاه برای پرسپولیس مذاکره کردیم و آنها رزومه دادند و کتاب. از استادیوم‌های مختلفی که در دنیا ساختند. از سی هزار گنجایش تا صد هزار نفر در اختیارم بود و مطالعه کردم. یک زمین هم در اطراف پرند دیده بودیم، چون آن زمان قرار بود خط مترو هم به آنجا بیاید. در آن زمان خودم رئیس حمل و نقل کشور بودم و اطلاعات داشتم. فکر کردم در اطراف پرند زمین زیاد است و مترو به آنجا هم می‌رسد و با یکسری‌ها صحبت کردیم و جانمایی کلی کردیم تا یک استادیوم برای پرسپولیس بسازیم. از نظر منی که در کشور مدیریت کرده اگر دو تا استادیوم برای پرسپولیس و استقلال ساخته شود، منظورم استادیوم اختصاصی است، هیچ اشکالی ندارد. در جاهای مختلف تهران دو ورزشگاه اختصاصی مثلا ۵۰ هزار نفری بسازند و تیم‌های دیگر هم استفاده کنند، اما اینکه بیاییم یک استادیوم ملی بسازیم و اضافه کنیم به آزادی این هم اشکالی ندارد که بعضی‌ها ایراد می‌گیرند. بنابراین من این کار را هم لازم می‌بینم و هم توصیه می‌کنم. مسئولان زیر بار آن بروند. یک روزی باید شروع می‌شد. الان هم دیر شده اما نگذارند از این هم دیرتر شود!

*عده‌ای می‌گویند استادیومی که قرار است بسازند خارج از تهران است و مردم دسترس راحتی به آن ندارند. نمی‌شود در شهر تهران ساخت؟
چرا، اطلاعاتی که دارم در آنجا مترو هست. در سراسر تهران مترو به صورت یک شبکه درآمده است و در آنجا هم ایستگاه مترو وجود دارد. البته من هم شنیدم و نمی‌دانم واقعا همانجا باشد یا نه. اما در آنجا مترو داریم. دو تا خط داریم یک خط که به فرودگاه بین‌المللی وصل و یک خط هم به آنجا ختم می‌شود و هوادار راحت می‌تواند به استادیوم برسد. از نظر راه و جاده هم بزرگراه و آزادراه زیاد است و به نظر من چون راه دسترسی به آنجا هم جاده‌ای و هم ریلی وجود دارد، خوب است. ضمن اینکه بحث فرودگاه بین‌المللی هم است که بازی‌های آسیایی به مشکل نمی‌خوریم. به‌طور کلی آنجا را جای خوبی می‌دانم، اما اینکه هر جای دیگر ساخته شود فقط راه دسترسی آن برای مردم و هواداران آسان باشد تا بتوانند ارزان‌قیمت به استادیوم برسند و بعد هم ورزشگاه زودتر تخلیه شود که زودتر مردم به خانه‌های خودشان برگردند. البته اگر باز هم جای نزدیک‌تر هم باشد که چه بهتر.

*در ابتدای صحبت خود نکته‌ای را بیان کردید که جزو سوال ما بود. یعنی شما جزو آن دسته هستید که هم موافق بازسازی استادیوم آزادی و هم ساخت ورزشگاه جدید هستند؟
بله هردو تا، ما نباید به هیچ عنوان ورزشگاه آزادی را رها کنیم. استادیوم آزادی یک نماد در مملکت ماست و اصلا نباید اجازه دهیم که تخریب شود و باید آن را مجهز و اشکالات آن را برطرف کنیم، هیچ منافاتی با ساخت ورزشگاه جدید ندارد. می‌گویم اینها هزینه نیست، موضوع روح و روان و شادابی جوانان ما خیلی مهم‌تر از پول است یعنی انسان ارزشش بالاتر از پول است. تهران هم یک کلانشهر با میلیون‌ها نفر جمعیت است و اگر ورزشگاه جدید بسازند و اطراف تهران هم حساب کنیم، می‌شود برای تقریبا ۲۰ میلیون جمعیت ورزشگاه ساخته شود. بنابراین کار خوبی است، اما نه به این قیمت که آزادی رها شود و آزادی صد درصد باید بازسازی شود.

*فکر می‌کنید تکنولوژی ساخت استادیوم در کشور داریم یا باید خارجی‌ها برای‌مان بسازند؟
همین ورزشگاهی که در مشهد یا اصفهان ساختند تجربه خوبی است، اما می‌توانیم اینها را به‌روزتر کنیم. بخش بیشتر اینها از تکنولوژی داخلی است و یک بخشی هم خارجی. به نظر من می‌شود یک شراکت ایجاد کرد تا کار هم سرعت بگیرد به این صورت که سازنده‌های داخلی با کشورهای اروپایی همکاری کنند که البته تحریم هستیم یا چین مشارکت کند و با هم بسازند. دولت هم باید سرمایه‌گذاری کند و در اینجا سرمایه‌گذاری به نفع دولت است، چون بحث روحیه و نشاط مردم است. از سرمایه‌گذار داخل ایران یا خارجی به صورت B.O.T واگذار کنند یعنی سرمایه‌گذار بسازد و خودش تا ۲۰ یا ۳۰ سال بهره‌برداری کند، از طریق بلیت‌فروشی یا دیگر کارها درآمدزایی کند و پول خودش را دربیاورد، اما استادیوم می‌ماند. تاکید می‌کنم به صورت B.O.T یا B.O.O اینها اصلاحات خارجی در سرمایه‌گذاری است که دولت به سرمایه‌گذار بسپارد مثل آزادراه که می‌سازند و عوارض می‌گیرند تا پولش دربیاید در استادیوم هم می‌شود از این روش استفاده کنند.

*نگهداری و مراقبت از استادیوم و تجهیزات هم آخرین مبحث مرتبط به سوژه ماست.
این خیلی مهم است. مثلا زمانی که ورزشگاه آزادی ساخته شد دلار چقدر بود و الان چقدر است؟ اگر سرمایه‌گذاری شود، اما نگهداری نشود در واقع سرمایه‌مان را از دست می‌دهیم. هر قدر برای حفظ یک سرمایه هزینه کنیم، ارزشش را دارد. مثلا حدود ۱۲ سال پیش پروژه‌ای با دلار ۱۰۰۰ تومان اجرا کردیم و نیمه‌کاره مانده، اما الان دلار شده ۵۰ برابر یعنی اگر بخواهید همان را بسازید باید ۵۰ برابر خرج کنید. اگر به موقع تکمیل کنید و از آن نگهداری کنید، هزینه‌ها کم می‌شود و سرمایه ارزش افزوده پیدا می‌کند. پس در همه جای کشور مهم‌ترین مساله‌ای که باید به آن توجه شود، نگهداری امکاناتی است که داریم. شما ببینید اگر یک درخت در تهران از بین برود سال‌ها باید صبر کنید تا یکی مثل آن رشد کند. پس نگهداری یک اصل بسیار مهمی است که هرقدر هزینه برای نگهداری شود ارزشش را دارد.


لینک کوتاه : https://arteshesorkh.com/p/157087
نظرت رو بنویس
از حروف انگلیسی استفاده نکن
در حال حاضر فقط کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده باشند میتوانند نظر ثبت کنند.
جهت ثبت نام میتوانید اینجا کلیک نمایید.
حسین سانبلی

-2

4

6 ماه پیش

تنها سرداری هستش که دوست ندارم سر دار ببینمش یک جورایی جنس مردمی بودن را داره تو فوتبال هم آمد دوست داشت دل هواداران را شاد کنه اما آشنا نبود به دنیای ورزش و فوتبال کمی میخواست راه بیفته برکنارش کردن


مسعودکریم زاده

-1

4

6 ماه پیش

لولای در ورودی. آزادی را جوشکاری کن. استادیوم ساختن پیش کششتون. مومن از رفتن به فضا صحبت می کنی


عبدالغفوربامری یار

-1

4

6 ماه پیش

یه تهران ویه ورزشگاه اونم قدیمی. که نیازشدیدبه بازسازی صفرتاصدروداره.. چراایران بجای استادیوم ساختن واسه خودش بهترین ورزشگاهوتوکربلاوبصره میسازه؟؟


نصیری

-1

6

6 ماه پیش

چرا ماملتی هستیم که همه را از قیافه و اعتقادش ، قضاوت می‌کنیم، رویانیان کارهای بزرگی کرد و چون فوتبالی نبوده خیلی ها دوست نداشتند موفق بشه ،، اعتصاب و انتخاب مربی و کاندید شدن پروین با استخاره و امالفساد خواندن یکی از محبوبترین بازیکنان تیم باعث شد نتواند کار کند، کارت هواداری ، بازگشت برند پرسپولیس ، استارت سهامداری مردم از باشگاه ، اتوبوس مخصوص تیم و هواپیما مخصوص که بعداً دودره شد از کارهای بزرگ رویانیان بود ،همبن طور بازگشت مهدوی کیا و کریمی به تیم زمان رویانیان بود که با هر دو سفید امضا کرد حتی رویانیان آپارتمان خودش را برای بدهی باشگاه فروخت ،، ولی زبان تندی داشت ،


مرادسلمانی

-1

4

6 ماه پیش

هروقت اتوبان کرج ورشت و‌کرج چالوس ساخته شداستادیوم هم ساخته.میشی الان ۵سالی که یی پل میخوان بسازنددرکرج که ازهمت به کرج وقزوین متصل میشی .هنوزکه میخوان این پل راه به هم وصل کنندخوش به حالشان که ریئس هستند


خان پرسپولیسی

0

3

6 ماه پیش

انشاالله راست گفته باشی ♥️🌺🌹🚩♥️🌺🌹🚩


مهرپ

-2

2

6 ماه پیش

این دیگه چقدر پر رو اقا پرسپولیس امثال توو سیاسیون و نظامی ها ر.و نخواد کیو باید ببینه


مهرپ

-1

2

6 ماه پیش

این دیگه چقدر پر روه اقا پرسپولیس تورو


مرادسلمانی

0

2

6 ماه پیش

آخی آن مسئول بایدسوادداشته باشی تامتوجه بشی طرف مقابلش چه عنوان می کنی.اگرسوادداشتندبرای هرکاری یی مشاورانتخاب نمی کردندبعدش این گروهی که توفدراسیون هستندهیچ انتطاری ازاینهانداشته باشیدپول طرف مکربادآورده که دراختیارشان بده


دختر پرسپولیس ❤🔥

0

5

6 ماه پیش

تففف


محمدرضایی

-5

3

6 ماه پیش

مهردادجون خسته نباشی داداش این ی شغال به تمام معناست الان شده. قورباقه زبون دراورده برو خجالت بکش نفت کل ایران خورده ارتش کبیرهم خورده دیگه نمیدونم چی میخاد🦂🦂🦂🦂🦂🦂🦂🚯🚯🚯🚯


مهرداد
(در پاسخ محمدرضایی)

-1

4

6 ماه پیش

حالا یه کارایی کرد ... اسم پرسپولیس رسما زمان ایشون برگشت و کیسه رو آتیش زد اما خب خیلی خرابکاری کرد


مهرداد

-3

6

6 ماه پیش

بعله فیل ها هم ویولون می زنن انصاری فرد هم یه مدیر پاک دست بود


احمد نوری اسرمی

-2

7

6 ماه پیش

سنگ بزرگ علامت نزدنه

بازی های پرسپولیس

4(5)-4(6)

آلومینیوم

پرسپولیس

جمعه, 7 اردیبهشت
ساعت 18:15

ورزشگاه : امام خمینی اراک

داور : امیر عرب‌براقی

نظرسنجی

مقصر باخت پرسپولیس در جام حذفی را کدام گزینه می‌دانید؟

گلزنان برتر پرسپولیس
نام بازیکن تعداد گل
1 شهاب زاهدی 6
2 گئورگی گولسیانی 5
3 محمدحسین کنعانی‌زادگان 5
4 عیسی آل‌کثیر 4
5 مهدی ترابی 2
6 اوستون ارونوف 2
7 علی نعمتی 1
8 سعید صادقی 1
9 مرتضی پورعلی‌گنجی 1
10 یاسین سلمانی 1
11 محمد عمری 1
12 امید عالیشاه 1
13 نبیل باهویی 1
14 دانیال اسماعیلی‌فر 1
نام بازیکن تعداد گل
1 عیسی آل‌کثیر 3
2 مهدی ترابی 1
3 دانیال اسماعیلی‌فر 1
4 اوستون ارونوف 1
نام بازیکن تعداد گل
1 سعید صادقی 2
2 امید عالیشاه 1
برنامه بازی ها

هفته 25 لیگ برتر

سه‌شنبه, 11 اردیبهشت

شمس آذر - پیکان 18:20

چهارشنبه, 12 اردیبهشت

هوادار - صنعت نفت 17:00
تراکتور - استقلال 17:00
مس رفسنجان - گل گهر 17:45
ذوب آهن - نساجی 18:00
استقلال خوزستان - ملوان 18:15
آلومینیوم - فولاد 18:15
پرسپولیس - سپاهان 19:30

یک هشتم جام حذفی

جمعه, 07 اردیبهشت

آلومینیوم 4(6) - 4(5) پرسپولیس 18:15

هفته 6 لیگ قهرمانان آسیا

سه‌شنبه, 14 آذر

پرسپولیس 1 - 2 الدحیل قطر 19:30
استقلال تاجیکستان 1 - 1 النصر عربستان 21:00
جدول مسابقات
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 استقلال 24 20 53
2 پرسپولیس 24 20 52
3 سپاهان 24 21 45
4 تراکتور 24 12 42
5 ملوان 24 9 38
6 گل گهر 24 7 34
7 ذوب آهن 24 1 33
8 شمس آذر 24 3 31
9 مس رفسنجان 24 -3 30
10 آلومینیوم 24 -8 29
11 هوادار 24 -7 25
12 پیکان 24 -8 25
13 فولاد 24 -19 21
14 استقلال خوزستان 24 -10 20
15 نساجی 24 -17 19
16 صنعت نفت 24 -21 16
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 النصر عربستان 6 6 14
2 پرسپولیس 6 0 8
3 الدحیل قطر 6 0 7
4 استقلال تاجیکستان 6 -6 3

ارتش سرخ

Perspolis

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

فوتبال

فوتبال