ارتش سرخ دات کام

تحلیل ها

پرسپولیس و مسأله خطیر «نوک حمل ...

نویسنده : ارتش سرخ دات کام

-

نظرات : 4 اظهار نظر

-

3 سال پیش

پرسپولیس و مسأله خطیر «نوک حمله»

پرسپولیس و مسأله خطیر «نوک حمله»
ارتش سرخ دات کام :
قدیمی‌ها و فوتبالی‌های سنتی با واژگان «نوک حمله» از این پست یاد می‌کردند و اعصار مدرن‌تر بعدی از کلمات «سنتر فوروارد» و مهاجم هدف (Target) برای نامگذاری این پست سود جسته‌اند ولی هر عنوانی را برای این وظیفه خطیر و نقطه حساس قائل باشیم، باید متذکر شویم که وضع پرسپولیس در این مکان ایده‌آل نیست. شاید هم بهتر باشد بگوییم آن‌چه سرخ‌های تهرانی برای پست «سنتر فوروارد» در اختیار دارند، اگر چه به ‌لحاظ کیفی و فردی بد نیستند، اما کافی نشان نمی‌دهند و برای یک فصل طولانی که به سبب حضور همزمان در حداقل 3 جام و مشکلات کرونایی نه فقط 9 ماه بلکه 10 تا 11 ماه طول می‌کشد، بشدت قلیل جلوه می‌کنند. پس از رفت و آمدهای بسیار و به واقع بعد از جدا شدن چند مهاجم کلیدی از پرسپولیس در فصول اخیر و جور نشدن انتقال تعدادی از مهاجمان نوکی که قرار بود به قصد جبران آن کوچ‌ها قرمزپوش شوند، در شروع فصل تازه فقط عیسی آل‌کثیر و مهدی عبدی برای این پست باقی ‌مانده‌اند و تازه از یاد نبریم که عبدی هم یک مهاجم هدف واقعی و تخصصی نیست و خیلی‌ها او را نه برای پیشانی خط حمله بلکه برای پست «مهاجم مکمل و دوم» توصیه می‌کنند و بعضی‌ها هم می‌گویند اگر عبدی بیشتر متمایل به لب خط و تغذیه کننده مهاجم نوک باشد، بهتر است.

صیدهای صورت نگرفته
هر وظیفه و چارچوب کاری را که برای عبدی قائل باشیم، شکی نیست که کثرت مهاجمان جدا شده از سرخ‌ها طی فصول اخیر و قلت نفرات جذب شده در این پست، نوعی فقر و کمبود آشکار را نزد آنها ایجاد کرده است. پرسپولیس نه تنها به تازگی رقابت بر سر حفظ شهریار مغانلو را به‌ سپاهان باخت و این مهاجم انتقال یافته از سانتاکلارای پرتغال را به رقیب بزرگ اصفهانی‌اش در فصل گذشته و فصل پیش رو هدیه کرد بلکه یک فصل پیش از آن علی علیپور و باز یک فصل پیش‌تر مهدی طارمی را هم پرانده بود. آرمان رمضانی که از سایپا آمده بود تا به اصطلاح برج و باروی خط حمله سرخ‌ها شود و توپ‌های بلند را با سر بزند، چنان ناموفق و بدوی نشان داد که یحیی گل‌محمدی فقط به مدت یک نیم فصل توانست او را تحمل کند و مهدی مهدی‌خانی هم که از لیگ کرواسی عودت داده شد تا گره‌گشای برخی مشکلات تهاجمی سرخ‌ها باشد، چندان از رمضانی موفق‌تر نشان نداد و از او هم آبی ‌گرم نشد. مدیران پرسپولیس بسیار کوشیدند بخشی از بهای انتقال اجباری مغانلو از تهران به اصفهان، کوچ سجاد شهباز‌زاده در مسیر مخالف و قرمزپوش شدن وی باشد اما باشگاه اصفهانی با زرنگی هر چه بیشتر نه تنها مغانلو را صید کرد، بلکه آقای گل فصل پیش لیگ را نیز نزد خود نگه داشت. حرکت بعدی قرمزها تلاش برای استخدام کی‌روش استنلی برزیلی بود که بعد از انباشت مهاجمان نوک توانا در جمع طلایی‌های اصفهان قاعدتاً یک مهاجم مازاد در آنجا شناخته می‌شود اما تا این لحظه نشانه‌ای از صید موفق او توسط قرمزها هم مشاهده نمی‌شود.

مردی که از تیم سابق یحیی نیامد
گل‌محمدی و دستیارانش در برخی مقاطع طی سه هفته اخیر به غلط تصور می‌کردند که امکان جذب امین قاسمی‌نژاد را به دست آورده‌اند و چون وی از تیم «پدیده»‌ای می‌آید که یحیی با پیشینه هدایت آن، نفراتی مثل میلاد سرلک، فرشاد فرجی و علی نعمتی را از بدنه آن جدا کرده و به جمع پرسپولیسی‌ها آورده، لابد از عهده انجام کاری مشابه با قاسمی‌نژاد هم بر می‌آید اما این مهاجم‌ «سن‌بالا» (35 ساله) و در عین حال توانا به استقلال رفت. یحیی در نیم فصل دوم لیگ بیستم نیز به صید قاسمی‌نژاد نزدیک شده ولی در نهایت از چنین کاری بازمانده بود. مجموعه عناصر فوق و اتفاقاتی که فهرست‌وار و به طور خلاصه آوردیم، پرسپولیس را با فقری نگران کننده در نوک خط حمله مواجه کرده‌ است. آل‌کثیر البته هنوز مهاجمی پر توان و گلزن است و عبدی هم در روز خوبش قدرت تعیین سرنوشت برخی مسابقه‌ها را دارد اما هیچ‌ یک نمی‌توانند حضوری دائمی و موفق را از جانب خود تضمین بدهند.
از یک سو فصل طولانی است و هر بازیکنی لاجرم آسیب‌ می‌بیند و یا چند جلسه محروم می‌شود و یا از فرم خوب فاصله می‌گیرد و فایده داشتن حداقل 3 «مهاجم هدف» خوب این است که در صورت وقوع هر یک از این حالات همیشه نفر و گزینه به حد کفایت موجود است تا جانشین فرد «حاشیه‌نشین شده» شود و از عواقب تلخ نداشتن مهاجم کارآمد به حد کفایت دور ماند.

«اضطراری‌ها» چاره کار نیستند
شاید استدلال و عنوان شود که در بسیاری از تیم‌ها و موارد دیگر هم مشاهده شده که از صحنه خارج شدن موقتی مهاجمان نوک از طرق دیگر حل و فصل و با به ‌کارگیری بازیکنانی اضطراری و موقتی برای این پست مشکلات موجود رفع شده است. اگر هم این فرضیه را باور داشته باشیم، پرسپولیس گزینه‌های چندان قابل ذکری برای پست سنتر فوروارد در روزهای غیبت آل‌کثیر و عبدی ندارد و اگر امید عالیشاه را هم در این پست بگذارند، به ‌رغم پیشینه عالی او در گلسازی و گلزنی چنین عرصه‌ای برای او بیشتر با پایین‌ آمدن بیلان کارش و فقدان خدماتی که این بازیکن معمولاً در پست تخصصی‌اش (هافبک تهاجمی آزاد) به سرخ‌ها ارزانی می‌دارد، همراه خواهد شد و به‌ هر گزینه و بازیکن دیگری هم در این ارتباط نگاه و به او روی آورده شود، همین حالت و نتیجه و ثمره محتمل و چنین امکان و احتمالی بر آن مترتب خواهد بود. اینکه فصل پیش احمد نوراللهی توانست به‌ رغم هافبک دفاعی بودن و داشتن تخصص در این پست کاملاً متفاوت، در حملاتش به‌ سمت دروازه رقبا هم بسیار موفق ظاهر شود و 9 گل بزند، سند و دلیلی بر این نکته و تصور نیست که سایر مردان میانی پرسپولیس هم می‌توانند همین کار را انجام بدهند و به ‌فرض محال اگر تضمینی بر این قضیه متصور بود و چند هافبک و مدافع دیگر قرمز‌ها هم می‌توانستند مردان موفق و گلزن شرایط اضطراری و نوک حمله‌ای موفق و موقتی برای روزهای مبادا باشند، باز هم علت و سبب عاقلانه‌ای برای رویکردهای مکرر به آنها وجود نداشت. پست‌های تخصصی در ورزش فوتبال و سایر رشته‌های تیمی به این سبب تعریف و اجرایی شده‌اند که هر تیمی برای داشتن آنها دست به اقدام و گزینش و در نهایت تأمین نفرات لازم بزند و کسانی را بیاورد که واقعاً متخصص یک امر و بازیکنانی مختص پست خود باشند و رویکرد اضطراری فقط برای زمان‌هایی است که حتی به ‌رغم داشتن اندوخته‌های کافی برای هر پستی دچار بحرانی موقتی و یک قحطی زودگذر شده باشید.

به جورکش‌ها چشم ندوزید
فصل پیش ضعف مفرط مهاجمان سرخ‌پوش در نیم فصل اول سبب شد سیدجلال حسینی رکن اصلی دفاعی آنها دقایقی به سمت جلو و داخل 18 قدم رقبا برود و در ضربات ایستگاهی تک‌گل‌های حساس و بسیار ارزشمندی را با ضربات سرخود به ‌ثمر برساند اما این نباید یک اصل حاکم و تدبیری همیشگی باشد و تهاجم و گلزنی کار مهاجمان و متخصصان این پست است و در پرسپولیس نیز این اصل پذیرفته و تأمین و محقق شد و سرانجام در نیم فصل دوم لیگ بیستم فورواردهای پرسپولیس در اندازه‌های لازم ظاهر شدند و کار را به اصطلاح در آوردند و دیگر نیازی نشد که «حسینی»ها جور آنها را بکشند و تنبلی و عدم کارآیی آنان را جبران کنند. امروز پرسپولیس براساس فرایندها و اتفاقاتی که توضیح دادیم فاقد «مهاجمان هدف» به حد کفایت و به فراخور تعداد و شدت و حدت و دشواری مسابقات پیش رو است و باید حداقل یک مهاجم نوک تخصصی دیگر را در روزهای باقی‌مانده از نقل و انتقال‌های «پیش فصل» جذب کند و در غیر این صورت به زحماتی خواهد افتاد که موجب فرسایش کل تیم خواهد شد. این مسأله بسیار صریح و مهمی است که وجود دارد و کتمان آن به‌ مثابه ندیدن آفتاب و خورشید در روز روشن است.


لینک کوتاه : https://arteshesorkh.com/p/144068
نظرت رو بنویس
از حروف انگلیسی استفاده نکن
در حال حاضر فقط کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده باشند میتوانند نظر ثبت کنند.
جهت ثبت نام میتوانید اینجا کلیک نمایید.
کریم خدادادی

0

1

3 سال پیش

سلام به نظرم الان پرسپولیس مهاجمای خوبی داره آل کثیر عالیه مهدی عبدی یه تمام کننده خیلی خوبه به نظرم سبک بازیش خیلی به سردار آزمون شبیه هست فقط باید تقویت بشه .پاکدل هم اولا یه پرسپولیسیه تمام عیاره دوما قدرت بدنی سرعت وجنگندگی خوبی داره.مثلا اگر قاسمی نژاد را میگرفتید که یه استقلالی بود خوب بود 🤔🤔


مهرشاد شیروانی

-1

2

3 سال پیش

دوستان چرا روحیه بازیکنا رو میریزید جای اینه که روییحه بدیده؟ اگه مردید سردار آزمون رو بگیرید


amirmohaaamad

0

5

3 سال پیش

جایه شکر کردنتونه؟فصل پیش ارمان بودش مفت نمی ارزید ، الان ۳تا مهاجم خوب دارید


amirmohaaamad

0

6

3 سال پیش

اه اقا بس کنید دیگه ،جایه روحیه دادنتونه ،فقط غر ,پاکدل الان خیاره گرفتید،؟آل کثیر رو بجایه اینکه روحیه بدین بیاد بالا بهتر بشه ففط تضعیف میکنید ،پرسپولیس تو این همه مدت چقد مهاجم خارجی گرفت مفت نمی ارزید ،3 تا مهاجم داره تیم حالا یموقعه هایی عالیشاه یا مهدی خانی هم میزارن نوک‌‌،بسه دیگه‌چقدر غر میزنید

بازی های پرسپولیس

0-0

پرسپولیس

سپاهان

چهارشنبه, 12 اردیبهشت
ساعت 19:30

ورزشگاه : آزادی

داور : بیژن حیدری

نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس قهرمان لیگ برتر خواهد شد؟

گلزنان برتر پرسپولیس
نام بازیکن تعداد گل
1 شهاب زاهدی 6
2 گئورگی گولسیانی 5
3 محمدحسین کنعانی‌زادگان 5
4 عیسی آل‌کثیر 4
5 مهدی ترابی 2
6 اوستون ارونوف 2
7 علی نعمتی 1
8 سعید صادقی 1
9 مرتضی پورعلی‌گنجی 1
10 یاسین سلمانی 1
11 محمد عمری 1
12 امید عالیشاه 1
13 نبیل باهویی 1
14 دانیال اسماعیلی‌فر 1
نام بازیکن تعداد گل
1 عیسی آل‌کثیر 3
2 مهدی ترابی 1
3 دانیال اسماعیلی‌فر 1
4 اوستون ارونوف 1
نام بازیکن تعداد گل
1 سعید صادقی 2
2 امید عالیشاه 1
برنامه بازی ها

هفته 26 لیگ برتر

یکشنبه, 16 اردیبهشت

گل گهر 0 - 0 شمس آذر 19:00

دوشنبه, 17 اردیبهشت

صنعت نفت - مس رفسنجان 19:30
پیکان - آلومینیوم 17:00
سپاهان - استقلال خوزستان 18:10
نساجی - پرسپولیس 18:15
ملوان - هوادار 19:30
فولاد - تراکتور 19:30
استقلال - ذوب آهن 20:30

یک هشتم جام حذفی

جمعه, 07 اردیبهشت

آلومینیوم 4(6) - 4(5) پرسپولیس 18:15

هفته 6 لیگ قهرمانان آسیا

سه‌شنبه, 14 آذر

پرسپولیس 1 - 2 الدحیل قطر 19:30
استقلال تاجیکستان 1 - 1 النصر عربستان 21:00
جدول مسابقات
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 استقلال 25 20 54
2 پرسپولیس 25 20 53
3 سپاهان 25 21 46
4 تراکتور 25 12 43
5 ملوان 25 9 39
6 گل گهر 26 7 36
7 شمس آذر 26 4 35
8 ذوب آهن 25 -1 33
9 مس رفسنجان 25 -3 31
10 آلومینیوم 25 -8 30
11 هوادار 25 -6 28
12 پیکان 25 -9 25
13 نساجی 25 -15 22
14 فولاد 25 -19 22
15 استقلال خوزستان 25 -10 21
16 صنعت نفت 25 -22 16
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 النصر عربستان 6 6 14
2 پرسپولیس 6 0 8
3 الدحیل قطر 6 0 7
4 استقلال تاجیکستان 6 -6 3

ارتش سرخ

Perspolis

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

فوتبال

فوتبال