ارتش سرخ دات کام

تحلیل ها

چرا داربی زیبا نیست؟ ...

نویسنده : ارتش سرخ

-

نظرات : 0 اظهار نظر

-

14 سال پیش

چرا داربی زیبا نیست؟

چرا داربی زیبا نیست؟
ارتش سرخ دات کام :

ماهیت فوتبال هر کشور در دیدار  تیم های بزرگش تجلی پیدا می کند ؛ برای درک سرعت لیگ برتر  تنها لازم است دقایقی از پیکار منچستر و چلسی  را به تماشا نشست و دید که سرعت انتقال توپ با هیچ کجای جهان قابل قیاس نیست . ال کلاسیکو یعنی تبلور ستاره در قالب یک مصاف که بهترین های جهان در آن یافت می شوند و این به معنای غنای لا لیگاست و این حکایت در میلانو و سایر  داربی های نقاط فوتبال خیز جهان تکرار می شود اما گویی اینجا این تئوری رنگ می بازد. باز هم داربی ، باز هم آغاز یک هیجان بی پایان و باز هم خیره شدن همه جامعه به مدت نود دقیقه به ورزشگاه آزادی. با این وجود برایند فوتبال ما در این بازی خلاصه نمی شود چرا که  استرس و ترس از باخت چنان بر افکار مربیان  و ساق های بازیکنان مستولی می شود که سایه سنگین تساوی همچون بختک بر سر آن سنگنیی می کند. تاریخ می گوید داربی زیبا نیست ، حرکات انفرادی بر کارهای گروهی چربش چشمگیری دارد و بر خلاف تبلیغات کر کننده این پیکار،  در غالب اوقات نمی توان از دیدن فوتبال لذت برد. شاید دو قطبی بودن صرف فوتبال ایرانی ، منجر به خلق چنین معضلی شده باشد  اما مگر در اسپانیا فوتبال چند قطبیست؟ پس اشکال در کجاست که داربی زیبا نیست؟ شاید آدرس دقیق ترش همان میل بی نباختن باشد که برتری محسوسی به انگیزه پیروزی دارد

 پرسپولیس
وضعیت امروزی این تیم دقیقا هم رنگ پیراهن شان است ؛ برخلاف استقلال که کمتر مسئله حاشیه ای (به واسطه مدیریت قوی آشتیانی ) دارد سرزمین قرمزها آکنده است از اخبار نا امید کننده ؛ کرانچار تا سه شنبه غایب تمرینات این تیم بوده است و تغییرات قطعی پس از انجام این مصاف، آینده کادر فنی و همچنین مدیریتی این تیم را در  هاله ای از ابهام قرار داده. از سوی دیگر نتایج ضعیف پرسپولیس مزید بر علت شده تا هواداران منطقی تر این تیم،  از اینک راضی به مساوی هم باشند. اگر چه پرسپولیس بیش از 1400 روز است از رقیب سنتی خود شکست نخورده اما به غیر  از پیروزی در بازی  رفت لیگ ششم آنها در طول این مدت قادر به عبور از آنها نبوده اند و بعید به نظر می رسد با این وضعیت ، تکرار آن پیروزی  ساده باشد.


کدام ترکیب ؟
این کار مشکل است که بتوانیم ترکیب قطعی قرمزها را حدس بزنیم  چرا که در چند بازی آخر کرانچار جا به جایی های فراوانی را داشته است و از سوی دیگر یکی از پیش شرط های او برای بازگشت به تمرینات ، دخالت نکردن در ترکیب مورد نظرش بوده است. بنابراین احتمال ذخیره نشینی مجدد شیث رضایی ،علیرضا حقیقی و همچنین نبی ا... باقری ها  وجود دارد. استفاده از زوج مجتبی شیری و سپهر در قلب دفاع محتمل به نظر می رسد و  علیرضا محمد و جلال  اکبری مردان جناحین خواهند بود. عادل کلاه کج تنها هافبک دفاعی پرسپولیس است بنابراین در حضور او هم تردیدی وجود ندارد اما آیا باقری به این مصاف می رسد؟ در صورت حضور کاپیتان مصدوم او  جلوتر از کلاه  کج می ایستاد و با توجه به تمرینات این چند روز به نظر می رسد میثم بائو در راست و هوار ملا محمد در چپ  ، مردان میانه میدان کرانچار باشند. فشار برای حضور خلیلی که سابقه طولانی ای در گل زدن به استقلال را دارد بیش از حد است و شاید آقای گل لیگ هفتم سرانجام در ترکیب اصلی حاضر شود اما بازیکن کناری او یکی از بین نوروزی ، آرفی یا  وسلی خواهد بود.  با این وجود احتمال هر گونه جا به جایی در خط حمله وجود دارد و نمی توان به صورت قطعی روی این منطقه مانور داد. نکته ویژه این ترکیب عدم حضور حسین بادامکی است که  به طور حتم  از حساسیت روی سکو های قرمز می کاهد.


ستاره پرسپولیس
تا امروز کریم باقری ستاره بی چون و چرای پرسپولیس بوده و در صورت رد کردن مصدومیت  شاید باز هم این لقب به او برسد اما واکاوی در داربی های گذشته می گوید با اینکه او هرگز بازنده داربی نبوده اما هیچگاه  هم موفق به ستاره شدن یا گلزنی نشده است. هوار ملا محمد قابلیت های متمایزی دارد بازیکنی که نه مهره های  دفاعی استقلال از فوتبالش شناخت دارند و نه کادر فنی آبی ها طریق مهار او را به خوبی می داند شاید کرانچار تا امروز به او میدان نداده بود تا از شاه مهره خود در داربی پرده برداری کند. در صورت آماده بودن این ملی پوش عراقی حتما در انتظار درخشش بنشینید.


غایب بزرگ
هیچ بازیکنی از پرسپولیسی سه اخطاره نیست اما همانطورر که در سطور قبل ذکر شد  در صورت  ادامه مصدومیت باقری او می تواند  بزرگترین غایب این آوردگاه بزرگ باشد. دکتر زرینه در این باره می گوید :« بازی کردن کاپیتان یک نوع ریسک است و احتمال دارد مصدومیت او مزمن شود و تا یک ماه از اختیار داشتن او محروم باشیم» اما یادتان باشد در صورت شکست پرسپولیس ، احتمال خروج کرانچار وجود دارد  و شاید همین عامل سبب شود این مربی تن به چنین ریسکی دهد.

استقلال ... پیشداوری های غالبا اشتباه
استقلال می برد ؛ این را نه تنها هواداران افراطی این تیم که اکثر کارشناسان متفق القول تکرار می کنند چرا که  عملکرد هشت هفته ای شاگردان مرفاوی به مراتب بهتر از همتایان قرمزپوش شان بوده است اما تاریخ داربی پر است از نتایجی که دقیقا بر عکس این پیش داروی ها رقم خورده است ؛  از شکست سه بر یک پرسپولیس در سال 74 گرفته تا پیروزی این تیم در سال 77 که کمتر کسی قادر به پیش بینی  اش بود. از این رو باید داربی فردا را با این عینک به تماشا نشست ؛ مصافی سوای همه دیدار های لیگ که عامل روانی  قادر است پر رنگ تر از هر فاکتور دیگری،  تیم ها را به پیروزی نزدیک کند. 


آرایش استقلال با دو هافبک دفاعی
با استقلال شروع می کنیم. تیمی که بدون تردید ساخته و پرداخته امیر قلعه نویی است و حالا اریش روته مولر و صمد مرفاوی همان  تیم را  با تغییراتی جزیی ، مدرن تر کرده اند ؛ آبی ها دیگر نه دفاع سه نفره دارند و نه با 2-5-3موزه ای به سراغ رقبا می آیند اما هنوز گل های این تیم روی سانترهای بی نقص خسرو حیدری می روید و فوتبال آنها بیشتر از اینکه مبتنی بر نفوذ از عمق باشد  بر روی  سانتر جناحین استوار است. درباره ترکیب آبی ها می توان به یک چیدمان قطعی رسید البته به شرط آنکه  مصدومان این تیم  اجازه حضور در زمین را پیدا کنند. وحید طالب لو تا به حال 8  بار در این دیدار حاضر شده که آمار جالب دو برد و شش تساوی را بر جای گذاشته است اگر خرافاتی باشید حتما رای به شکست ناپذیری این رکورد می دهید. در خط دفاعی بدترین حادثه ممکن در تمرین سه شنبه رخ داد ؛ مصدویت امیر حسین صادقی که یکی از ارکان دفاعی این تیم است در صورت مرتفع نشدن تغییراتی  را در این منطقه به وجود می آورد . به نظر می رسد حضور بیک زاده ، منتظری و شکوری در این خط چهار نفره  حتمی باشد اما  در خط میانی و در زمان ارنج کردن هافبک دفاعی باید شهامت مرفاوی را با یک جابه جایی سنجید ؛ اگر کیانوش رحمتی و حسین کاظمی توامان در زمین باشند یعنی استقلال با دو هافبک دفاعی می خواهد کمر بند میانی اش را محکم تر از همیشه ببندد اما این ترکیب تا حدود زیادی از قدرت هجومی و همچنین فانتزی پسران آبی می کاهد. جانواریو و خسرو حیدری مردان قطعی مرفاوی در میانه میدان هستند. در خط حمله حضور مجیدی حتمی است و در غیاب برهانی شانس سید صالحی بیش از از عنایتی و اکبرپور خواهد بود البته اگر مصدومیت این مهاجم تا روز جمعه بر طرف شود. 


ستاره آبی
خسرو حیدری بدون تردید نقش فراوانی در موقعیت سازی استقلال دارد  اگر جلال اکبری یا مجتبی شیری نتوانند این بازیکن را مهار کنند آن وقت خواهید دید که نفوذ ها وسانترهای او چگونه حمله وران آبی را در موقعیت گل زنی قرار می دهد. البته فرهاد مجیدی هم می تواند چنین نقشی را داشته باشد اما تاریخ داربی می گوید مجدیدی  مرد این بازی نیست.


غایب بزرگ
آرش برهانی سه اخطاره است و این یعنی بهترین خبر برای مدفعان پرسپولیس  که هرگز  از حیث سرعت به او نمی رسند. امید روانخواه هم به گفته مرفاوی به این دیدار نمی رسد تا بهترین گلزن استقلال در دو فصل اخیر غایب بزرگ داربی لقب بگیرد

جایشان خالی است
در ترکیب دو تیم مردانی هستند که همواره حضورشان در داربی مبدل به یک عادت شده بود و یا انقدر نامی بودند که  هموراه ستاره این بازی ویژه لقب می گرفتند. علی کریمی  که در دو بازی فصل قبل عامل اصلی گریز پرسپولیس از شکست بود قطعا مهمترین غایب داربی67 ام است و علی واحدی نیکبخت که تقربا ده سال درهمه داربی ها حضور داشته   مجبور است این بار  از lcd خانه اش شاهد این دیدار باشد. پیروز قربانی هم چنین وضعیتی را در جمع آبی ها دارد ؛ کاپیتانی که همواره یکی از ارکان دفاعی استقلال در داربی های پیشین بود. البته باید اشاره  ای هم به نام امیر قلعه نویی  کرد .مردی که رمز نباختن به پرسپولیس را بهتراز هر مربی دیگری می داند.

لینک کوتاه : https://arteshesorkh.com/p/258
نظرت رو بنویس
از حروف انگلیسی استفاده نکن
در حال حاضر فقط کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده باشند میتوانند نظر ثبت کنند.
جهت ثبت نام میتوانید اینجا کلیک نمایید.
اولین نفری باشید که نظرش را ثبت می کند.
بازی های پرسپولیس

2-1

نساجی

پرسپولیس

دوشنبه, 17 اردیبهشت
ساعت 18:15

ورزشگاه : وطنی

داور : موعود بنیادی‌فر

نظرسنجی

بهترین بازیکن پرسپولیس برابر نساجی کدام بازیکن بود؟

گلزنان برتر پرسپولیس
نام بازیکن تعداد گل
1 شهاب زاهدی 6
2 گئورگی گولسیانی 5
3 محمدحسین کنعانی‌زادگان 5
4 عیسی آل‌کثیر 4
5 اوستون ارونوف 4
6 مهدی ترابی 2
7 علی نعمتی 1
8 سعید صادقی 1
9 مرتضی پورعلی‌گنجی 1
10 یاسین سلمانی 1
11 محمد عمری 1
12 امید عالیشاه 1
13 نبیل باهویی 1
14 دانیال اسماعیلی‌فر 1
نام بازیکن تعداد گل
1 عیسی آل‌کثیر 3
2 مهدی ترابی 1
3 دانیال اسماعیلی‌فر 1
4 اوستون ارونوف 1
نام بازیکن تعداد گل
1 سعید صادقی 2
2 امید عالیشاه 1
برنامه بازی ها

هفته 26 لیگ برتر

یکشنبه, 16 اردیبهشت

گل گهر 0 - 0 شمس آذر 19:00

دوشنبه, 17 اردیبهشت

صنعت نفت 1 - 0 مس رفسنجان 17:00
پیکان 0 - 1 آلومینیوم 17:00
سپاهان 1 - 1 استقلال خوزستان 18:10
نساجی 1 - 2 پرسپولیس 18:15
ملوان 1 - 1 هوادار 19:30
فولاد 0 - 2 تراکتور 19:30
استقلال 2 - 1 ذوب آهن 20:30

یک هشتم جام حذفی

جمعه, 07 اردیبهشت

آلومینیوم 4(6) - 4(5) پرسپولیس 18:15

هفته 6 لیگ قهرمانان آسیا

سه‌شنبه, 14 آذر

پرسپولیس 1 - 2 الدحیل قطر 19:30
استقلال تاجیکستان 1 - 1 النصر عربستان 21:00
جدول مسابقات
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 استقلال 26 21 57
2 پرسپولیس 26 21 56
3 سپاهان 26 21 47
4 تراکتور 26 14 46
5 ملوان 26 9 40
6 گل گهر 26 7 36
7 شمس آذر 26 4 35
8 ذوب آهن 26 -2 33
9 آلومینیوم 26 -7 33
10 مس رفسنجان 26 -4 31
11 هوادار 26 -6 29
12 پیکان 26 -10 25
13 استقلال خوزستان 26 -10 22
14 نساجی 26 -16 22
15 فولاد 26 -21 22
16 صنعت نفت 26 -21 19
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 النصر عربستان 6 6 14
2 پرسپولیس 6 0 8
3 الدحیل قطر 6 0 7
4 استقلال تاجیکستان 6 -6 3

ارتش سرخ

Perspolis

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

فوتبال

فوتبال