ارتش سرخ دات کام

اخبار

چمن آزادی یک‌ماه استراحت مطلق می‌خو ...

نویسنده : ارتش سرخ دات کام

-

نظرات : 11 اظهار نظر

-

7 ماه پیش

چمن آزادی یک‌ماه استراحت مطلق می‌خواهد

ارتش سرخ دات کام :
چمن آزادی یک‌ماه استراحت مطلق می‌خواهد
دیدار تیم‌های پرسپولیس و النصر از هفته اول دور گروهی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا در حالی برگزار شد که در وهله نخست همه چیز تحت تاثیر حضور فوق‌ستاره پرتغالی قرار گرفته و در این بین کمتر سعی شد تا همه ابعاد فنی و حواشی این مسابقه مورد بازتاب رسانه‌ای قرار بگیرد. در واقع از لحظه ورود تیم عربستانی به تهران تا لحظه ترک ورزشگاه آزادی، نگاه تمامی اصحاب رسانه و هواداران به رونالدو، کاپیتان النصری‌ها بود. با همه این تفاسیر و بعد از همه اتفاقات رسانه‌ای که به خاطر حضور این فوق ستاره در تهران به وجود آمد، یک اتفاق دیگر حتی بیشتر از شکست پرسپولیس در این دیدار رخ‌نمایی کرده و باعث شد تا نگرانی جدیدی در فوتبال ایران به وجود بیاید.
واقعیت این است که چندی می‌شود صدای اهالی فوتبال و آنهایی که به هر دلیلی باید در ورزشگاه آزادی دیدارهای خود را برگزار کنند درآمده است. تقریبا چند ماهی می‌شود که سرخابی‌ها و حتی رقبای آنها نسبت به وضعیت چمن آزادی معترض هستند. نکونام، سرمربی استقلال در همین چند هفته ابتدایی لیگ بارها به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید چمن افتضاح آزادی باعث شده نتوانیم همه ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذاریم. اتفاقی که گل‌محمدی هم در این بازی‌های اخیر به آن اشاره کرده است. اما جالب آنجایی است که در حالی سرمربیان این دو باشگاه از وضعیت افتضاح چمن آزادی گلایه می‌کنند که مدیران این باشگاه‌ها در فضای دیگری اعلام کرده‌اند وقتی بازی‌ها بدون تماشاگر است ما از خدایمان است که دیدارهایمان در ورزشگاه‌های دیگری که شرایط بهتری دارد با رقم اجاره‌ای کمتری برگزار شود اما این اجازه به ما داده نمی‌شود.

از فرمان رئیسی تا بررسی ادعای تاج
اخیرا حتی رئیس‌جمهور نیز به این مورد ورود کرده و در مراسم تقدیر از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش ایران با نگرانی بر این نکته تاکید می‌کند که با ایجاد یک ورزشگاه جامع و آبرومند در تهران که در شان قهرمانان ما و میزبانی بین‌المللی باشد علی‌رغم هزینه‌های بالا کاملا موافقم. این در حالی است که بلافاصله بعد از دیدار سه‌شنبه شب، برخی رسانه‌های عرب‌زبان به موضوع کمبودها و ضعف‌های واضح امکاناتی فوتبال ایران و به‌خصوص موضوع چمن و سکوها و نحوه پخش رقابت‌های فوتبال از ایران اشاره کرده و این موضوع را مورد انتقاد قرار دادند.
نکته جالب توجه اینکه مهدی تاج در این خصوص در حاشیه بازدید از ورزشگاه آزادی یک روز قبل از دیدار پرسپولیس و النصر ادعا کرده بود‌ چمن ورزشگاه آزادی باید تعویض شود. اگر بتوانیم چهار ماه لیگ را عقب بیندازیم یا بازی‌های آزادی را در ورزشگاه دیگری برگزار کنیم، می‌توانیم چمن را به بهترین شکل تعویض کنیم در غیر این صورت باید به شکل ترمیم پیش برویم. الان نسبت به قبل بهتر شده اما مطلوب نیست. در این خصوص خبرنگار «فرهیختگان» با بررسی موضوع چمن ورزشگاه آزادی سعی کرده است تا ابعاد مختلف این اتفاق را روشن کند. اینکه ادعای مهدی تاج چقدر واقعی است و اینکه راه‌های حل برطرف شدن معضل چمن ورزشگاه آزادی در سریع‌ترین زمان ممکن چه شیوه‌هایی هستند نیز مورد پرس‌و‌جو از اهالی فن قرار گرفته است.

چمن آزادی 10 سال بیشتر از عمر مفید
چمن ورزشگاه آزادی بعد از اینکه در سال 1382 تعویض شد از آن سال، دیگر مورد توجه برای تعویض و بازسازی قرار نگرفته و در حالی که گفته می‌شود عمر مفید چمن ورزشگاه‌ها حدود 8 تا 10 سال است، چمن فوق با انواع ترفندهای مختلف حدود 10 سال بیشتر از عمر طبیعی خود در ورزشگاه آزادی مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گرفته است. با این حال در 10 سال گذشته شرایط چمن و وضعیت آن هیچ‌گاه تا به اندازه امروز حاد نبوده است. اینکه چرا امروز این اتفاق افتاده، پیگیری‌ها، سمت و سوی ماجرا را به اتفاقات عجیب و تاسف‌آوری می‌کشاند. در این بین شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» حکایت از آن دارد که سال گذشته و با انتخاب عاصم یوسفی به‌عنوان مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز، پیمانکاران چمن ورزشگاه تغییر کرده و کار به دست افرادی در معاونت‌های فنی و زیرساختی سپرده می‌شود که تخصص لازم را نداشته‌اند؛ این عامل باعث می‌شود تا جرقه وضعیت امروزی پدیدار شود.

امکانات نداریم!
نکته قابل توجه اینکه در ماه‌های اخیر خاک چمن ورزشگاه برای شناسایی دلایل زرد شدن و از بین رفتن چمن به آزمایشگاه ارسال می‌شود که آزمایشگاه اعلام می‌کند این خاک دچار نِماتُد یا انگل زمین‌های کشاورزی شده است و باید خیلی سریع درمان شود. حال اینکه چرا این اتفاق افتاده به نظر می‌رسد پیمانکار مربوطه در خرید سم تعلل کرده و زمین به موقع مداوا نمی‌شود تا درنهایت شاهد عواقبی باشیم که امروز با چهره‌ای زرد و کچل نمایی زشت را به فوتبال کشور بخشیده باشد.
حال این سوال مهم پیش می‌آید که چرا اقدامی برای تعویض چمن ورزشگاه آزادی به عمل نمی‌آید. پاسخ آن واضح است که برای یک کار اصولی و زیربنایی باید طی یک پروسه 4 تا 6 ماه تمامی مسابقات در ورزشگاه آزادی را تعطیل کرد و همین امر می‌تواند تبعات باشگاهی و ملی را به همراه داشته باشد. تا اینجا یعنی ادعای تاج می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد اما اینکه آیا فقط همین یک راه برای ترمیم چمن و بازسازی زمین ورزشگاه آزادی وجود دارد؟ البته در این بین راه‌های دیگری هم وجود دارد که متاسفانه نداشتن امکانات مرتبط باعث شده است تا به سمت آنها نرویم. مثلا در صورتی تاکید می‌شود که چمن هیبریدی بکاریم که دستگاه‌های چمن‌زنی مخصوص آن را نداریم و باید آن را وارد کنیم. همین الان نیز دستگاه‌های چمنزنی پارک‌ها در استادیوم آزادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب اینکه تنها یک دستگاه هواده مخصوص وجود دارد که آن هم از کار افتاده است.

توسعه و تجهیز از پیمانکار پرسپولیسی‌ها راضی است؟!
نکته دیگر اینکه عسگریان، سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور روز گذشته در گفت‌وگویی به مورد عجیبی مبنی‌بر اینکه نگهداری چمن ورزشگاه را به درخواست باشگاه پرسپولیس تا شروع بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در اختیارشان گذاشته بودیم اشاره کرده و می‌افزاید: «درواقع جمع‌بندی به این صورت شد که با درخواست پرسپولیس چمن در اختیار بزرگواری قرار بگیرد که مدیریت چمن ورزشگاه محل تمرین پرسپولیس را برعهده دارد تا چمن آزادی را به شرایطی برساند که مورد تایید پرسپولیس است. بچه‌های ما با فرمان مسئول پرسپولیس، چمن را نگهداری کردند.» در این خصوص نیز پیگیری‌های خبرنگار «فرهیختگان» حکایت از آن دارد که افشین پیروانی دو نفر را به شرکت توسعه و تجهیز برای بهبود شرایط معرفی کرده و در حالی که کارگروه مشخصی برای این امر در حال توسعه و تحقیق و بهبود شرایط چمن بودند، اقدامات آنها نیمه‌کاره باقی مانده و دست فرمان به نفرات مورد اشاره سرپرست پرسپولیس که هیچ صلاحیت علمی بالاتر از کارگروه مورد اشاره نداشته سپرده می‌شود تا کار به شکل فعلی دربیاید. این نفرات مدعی می‌شوند 15 روزه چمن را درست می‌کنند اما درنهایت اتفاقی افتاد که همگان شاهد بودند تا فریاد کادرفنی و بازیکنان همین تیم در اعتراض به چمن بلند شود. حال اینکه آیا واقعا رضایتمندی از شرایط فعلی وجود دارد که عسگریان تاکید می‌کند: «اگر باشگاه پرسپولیس نظرش باشد که با این مسئول وظیفه نگهداری چمن را ادامه دهد» این هم از آن دست اتفاقات عجیب و غریبی است که باید این ابهام را هم برطرف کرد.

نتیجه بها ندادن به متخصصان
به نظر می‌رسد وقتی وزارت ورزش به متخصصان خودش بها نمی‌دهد و از ناکارشناسان و آدم‌های ناکارآمد خارج از سیستم در بین مدیران و معاونت‌های فنی شرکت توسعه و تجهیز استفاده می‌کند نتیجه آن می‌شود همین وضعیت آبروبر فعلی و تقابل فعلی به وجود آمده بین مسئولان دو شرکت توسعه و تجهیز و ورزشگاه آزادی نیز فضا را به سمتی برده که اصلا قابل دفاع نباشد.

راهکار چیست؟
رقابت‌های لیگ از جمله دربی، بازی‌های ملی و لیگ قهرمانان باعث شده تقویم فشرده‌ای پیش‌رو باشد. حال اینکه چه راهکار فوری‌ای برای اقدامات موثر به‌منظور بهبودی چمن ورزشگاه آزادی وجود دارد به برخی نکات به صورت تیتروار می‌توان اشاره کرد:
برخی اتفاقات می‌تواند تا حدود یک ماه تا 45 روز وضعیت را تا حدودی بهبود ببخشد؛ از جمله اینکه در این مدت مسابقه رسمی و دوستانه و هیچ‌گونه تمرینی در ورزشگاه آزادی برگزار نشود که با توجه به تقویم پیش رو به نظر می‌رسد این امر تا تعطیلات منتهی به جام ملت‌های آسیا امکان‌پذیر نباشد. در این بین باید کار به دست متخصصان چمن سپرده شود تا با تجهیز امکانات و وسایل مدرن مورد نیاز آنها، شرایط برای برون‌رفت سریع از وضعیت فعلی با کمک سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ایجاد شود تا چمن با شرایطی بهتر و به‌روز‌شده تحویل داده شود. خبر خوب اینکه چمن مورد استفاده سردسیری است و با رفتن به فصل سرما وضعیتش بهتر هم خواهد شد. البته نهایت امر اینکه درخصوص استفاده از رول‌های چمنی با توجه به موجود بودن بانک‌های مختلف چمن، این امر هم تا حدودی امکان‌پذیر است.

راهکارهای سریع برای برون‌رفت از شرایط فعلی‌

حدود یک ماه استراحت به زمین
‌ آسیب‌شناسی مشکلات چمن
‌ سپردن کار به افراد متخصص
‌ تامین امکانات مدرن مورد نیاز


لینک کوتاه : https://arteshesorkh.com/p/156556
نظرت رو بنویس
از حروف انگلیسی استفاده نکن
در حال حاضر فقط کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده باشند میتوانند نظر ثبت کنند.
جهت ثبت نام میتوانید اینجا کلیک نمایید.
امیرضا

0

1

7 ماه پیش

عروس رفته گل بچینه، پس این تعطیلی‌های بعداز فصل شما کجابودید مگه نمیدونستید که بازیهای آسیایی در راهند، همه کشورها بسوی پیشرفت فوتبال حرکت رو بجلو میکنن ما برای پایین اومدن سطح فوتبالمون قانون سقف قرداد تعیین میکنیم، ما یک ماهه ۵۰ سال از فوتبال عربها جا موندیم


مرادسلمانی

0

2

7 ماه پیش

فوتبال ماکه هرروزتعطیلی دیگه اجازه نمیخوادچمن رودرست کنی.اینهامنتظرهستندیک نفربانی بشی پولی جمع کنی.وچمن ورزشگاه رادرست کنند


جان فدای پرسپولیس

0

1

7 ماه پیش

مردشور ببرنون دزدای کثیف حتی به پیراهن اهدا شده این دختر رحم نکردید بخدا واقعیت داشته باشه باید بیاید میدون ازادی به دست مردم اعدام بشید.خوک کثیف بیشرف


منصور نادری

0

1

7 ماه پیش

راه کار پنجم که اصلی ترین راهکار است چرا از قلم افتاده پر کردن جیب دزدانی مثل تاج ودارو دسته اش جیب اونها پر وپیمون بشه شاید امیدی به درست شدن زمین باشه غیر از این نمییییییییییشششششووووووددددددد


msa

0

1

7 ماه پیش

استراحت😆😃😆😃واقعا خنده داره مگه کرونا گرفت


علی

0

3

7 ماه پیش

توف تو این زمین نگاه ورزشگاه های خارجی از بالا سقفش طلا میباره بسته میشن نه به ما چقدر ما عقبیم چقدر دزدی فصاد


احمد نوری اسرمی

0

3

7 ماه پیش

اقای زارع فکر کنم واقعیت داره . ورزش سه زده رونالدو یه پیراهن زرد و یه پیراهن سرمه ای رو امضا کرده ولی باشگاه پیراهن زرد رو داده و سرمه ای رو خودش نگه داشته ولی تو راه برگشت به خونواده اونا زنگ زدن بیان پیراهن اصلی رو ببرن ولی اون گفتن ما تو راه برگشت هستیم فعلن نمیتونیم برگردیم ولی شاید بعدن اومدیم گرفتیم


بهنام

0

3

7 ماه پیش

پرسپولیس تو این دوسال تمام باختاشو تو ازادی داده بیشترین مساویو اینجا گرفته بنظرم دگ تو ازادی بازی نکنه بهتره....ورزشگاه دگ از رده خارجه


مرادسلمانی

0

4

7 ماه پیش

فدراسیون یعنی قدرت نداری بازیهای پرسپولیس واستقلال رودرورزشگاه امام رضای مشهدبرگزارکنی.وچمن آزت


دختر پرسپولیس ❤🔥

0

3

7 ماه پیش

هعی💔


محمود زارع میدان میری

0

4

7 ماه پیش

این خبر که پیراهن امضا شده رونالدو رو به خانم حمامی ندادن واقعیت داره ؟

بازی های پرسپولیس

0-0

پرسپولیس

سپاهان

چهارشنبه, 12 اردیبهشت
ساعت 19:30

ورزشگاه : آزادی

داور : بیژن حیدری

نظرسنجی

پرسپولیس مقابل آلومینیوم به چه نتیجه‌ای دست پیدا خواهد کرد؟

گلزنان برتر پرسپولیس
نام بازیکن تعداد گل
1 شهاب زاهدی 6
2 گئورگی گولسیانی 5
3 محمدحسین کنعانی‌زادگان 5
4 عیسی آل‌کثیر 4
5 مهدی ترابی 2
6 اوستون ارونوف 2
7 علی نعمتی 1
8 سعید صادقی 1
9 مرتضی پورعلی‌گنجی 1
10 یاسین سلمانی 1
11 محمد عمری 1
12 امید عالیشاه 1
13 نبیل باهویی 1
14 دانیال اسماعیلی‌فر 1
نام بازیکن تعداد گل
1 عیسی آل‌کثیر 3
2 مهدی ترابی 1
3 دانیال اسماعیلی‌فر 1
4 اوستون ارونوف 1
نام بازیکن تعداد گل
1 سعید صادقی 2
2 امید عالیشاه 1
برنامه بازی ها

هفته 25 لیگ برتر

سه‌شنبه, 11 اردیبهشت

شمس آذر 2 - 1 پیکان 18:20

چهارشنبه, 12 اردیبهشت

هوادار 2 - 1 صنعت نفت 17:00
تراکتور 0 - 0 استقلال 17:00
مس رفسنجان 1 - 1 گل گهر 17:45
ذوب آهن 0 - 2 نساجی 18:00
استقلال خوزستان 1 - 1 ملوان 18:15
آلومینیوم 1 - 1 فولاد 18:15
پرسپولیس 0 - 0 سپاهان 19:30

یک هشتم جام حذفی

جمعه, 07 اردیبهشت

آلومینیوم 4(6) - 4(5) پرسپولیس 18:15

هفته 6 لیگ قهرمانان آسیا

سه‌شنبه, 14 آذر

پرسپولیس 1 - 2 الدحیل قطر 19:30
استقلال تاجیکستان 1 - 1 النصر عربستان 21:00
جدول مسابقات
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 استقلال 25 20 54
2 پرسپولیس 25 20 53
3 سپاهان 25 21 46
4 تراکتور 25 12 43
5 ملوان 25 9 39
6 گل گهر 25 7 35
7 شمس آذر 25 4 34
8 ذوب آهن 25 -1 33
9 مس رفسنجان 25 -3 31
10 آلومینیوم 25 -8 30
11 هوادار 25 -6 28
12 پیکان 25 -9 25
13 نساجی 25 -15 22
14 فولاد 25 -19 22
15 استقلال خوزستان 25 -10 21
16 صنعت نفت 25 -22 16
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 النصر عربستان 6 6 14
2 پرسپولیس 6 0 8
3 الدحیل قطر 6 0 7
4 استقلال تاجیکستان 6 -6 3

ارتش سرخ

Perspolis

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

فوتبال

فوتبال