ارتش سرخ دات کام

اخبار روزانه

به بهانه رویارویی با آ ...

نویسنده : ارتش سرخ

-

نظرات : 0 اظهار نظر

-

10 سال پیش

به بهانه رویارویی با آل ثانی ها; مروری بر تمام خاطرات مان با قطر / مدعی پوشالی!

ارتش سرخ دات کام :
به بهانه رویارویی با آل ثانی ها; مروری بر تمام خاطرات مان با قطر / مدعی پوشالی!
تیم ملی فوتبال کشورمان در دومین دیدار از رقابت های جام ملت های آسیا باید به مصاف ثروت مندترین کشور جهان برود. آمار نشان می دهد ایران 11 بار برده پنج بار مساوی کرده و سه بار شکست خورده است. در زیر مروری داریم بر عملکرد و خاطرات فوتبالی مان در مصاف با قطری ها:

1- جام ملت های آسیا 1988 (قطر): دوره نهم مسابقات جام ملت های آسیا از 11 تا 26 آذر 1367 در دوحه قطر برگزار شد. تیم ملی ایران بعد از ماجرای استعفای 14 بازیکن در بازی های آسیایی 1986 دچار تغییر و تحول زیادی شده بود و پرویز دهداری نسل جدیدی از بازیکنان ایران را به این تورنمنت برد. ملی پوشان در نخستین بازی در برابر قطر قرار گرفتند. خیلی زود کریم باوی در دقیقه پنج گل نخست را وارد دروازه قطر کرد و فرشاد پیوس در دقایق پایانی اندوخته های ما را دو برابر کرد. فرشاد پیوس بعدها خاطره جالبی را از آن گل تعریف کرد: "من در دقیقه پنج بازی روی یک پاس تند و تیز کریم باوی را جلوی دروازه قطر صاحب توپ کردم که او با یک ضربه دیدنی دروازه قطر را باز کرد. دقیقه 88 بازی بود که دقیقا یادم نیست کریم باوی یا مجید نامجو مطلق یک پاس به من دادند همه را جا گذاشتم فقط مانده بود دروازه بان قطر. یادم نمی رود توپ را از بین پاهایش رد کردم آرام آرام توپ از خط دروازه عبور کرد صدای تماشاچیان در نمی آمد". تیم کشورمان در دیدارهای بعدی امارات را یک بر صفر مغلوب کرد، با ژاپن به تساوی 0-0 رسید و به کره جنوبی 3- صفر باخت. در نیمه نهایی، تیم ملی ایران مغلوب ضربه سر ماجد عبدالله عربستانی شد و در بازی رده بندی نیز پس از تساوی بدون گل با چین، در ضربات پنالتی 3- صفر پیروز شد و به مقام سومی دست یافت. خیلی ها می گویند فرشاد آقای گل آن رقابت ها شد درحالیکه لی تائه هو با سه گل آقای گل شد و فرشاد با دو گل دوم شد. گل کریم باوی هم سریع ترین گل مسابقات نام گرفت.

2- دوستانه 1996 (ایران): محمد مایلی کهن در حالیکه تیم رویایی ایران را مهیای حضور در مقدماتی جام جهانی 98 می کرد در یک دیدار دوستانه در 28 اردیبهشت 1375 در ورزشگاه تختی تبریز با قضاوت احمد ابهران به مصاف قطر رفت و موفق شد با گل های علیرضا حکیم زاده (47) و ادموند اختر (51) به پیروزی برسد. حکیم زاده همان بازیکنی است که از اواسط دهه 60 پيراهن پاس را بر تن كرد. برف آمد، باران باريد، دعوا شد، اختلاف پيش آمد، همه رفتند، دوباره برگشتند و آشتي كردند اما در طول تمام اين سال ها عليرضا هنوز پيراهن سبز را بر قامت خود داشت. او 16 سال براي پاس بازي كرد و از حيث تداوم در یک تیم باشگاهی بعد از پروين ركورددار محسوب مي شود. حکیم زاده در برابر نپال، کویت و قطر سه گل ملی خود را در 11 مسابقه ای که به میدان رفت به ثمر رساند.

3- دوستانه 1996 (قطر): دیدار برگشت بازی دوستانه با قطر در دوحه برگزار شد. ایران بازهم برد این بار با تک گل ابراهیم تهامی.

4- مقدماتی جام جهانی 1998 (ایران): رقابت های مقدماتی جام جهانی فرانسه آغاز شده بود و ایران قریب به 20 سال در حسرت جام جهانی می سوخت. نسل طلایی با مایلی کهن 17 گل به مالدیو، 7 گل به قرقیزستان و یک گل به سوریه زدند در بازی های برگشت هم سه بر یک قرقیزستان را شکست دادند. در مقابل مالدیو 9 گل زدند و با سوریه مساوی کردند. در مرحله بعد با چین، عربستان، قطر و کویت همگروه شدیم. در بازی نخست چین با یک پنالتی و یک قیچی برگردان دو گله شد. در ادامه کریم باقری (61) از روی نقطه پنالتی و مهدوی کیا (67) با یک حرکت سریع در داخل محوطه جریمه  بازی را مساوی کردند. 73 دقیقه از بازی سپری شده بود که "کیا" از نزدیکی های سه راه افسریه دالیان توپ را به تور دروازه چین چسباند و 31000 تماشاگر ورزشگاه جینژو را ساکت کرد. عکس العمل دایی بعد از گل جذاب بود. او چند ثانیه بعد از گل شدن توپ شروع به خوشحالی کرد انگار مثل همه ایرانیان بهت زده شده بود. در نهایت مدیر روستا (86) گل چهارم را زد و یک پیروزی ارزشمند حاصل شد. در ادامه مسابقات با عربستان و کویت یک – یک کردیم و قطر را با دو گل کریم باقری و یک گل علی دایی سه بر صفر شکست دادیم. در بازی های برگشت هم چین را چهار بر یک بردیم، به عربستان یک بر صفر باختیم و با کویت مساوی کردیم. در دیدار آخر باید به مصاف قطر می رفتیم درحالیکه بردمان پایان حسرت 20 ساله مان بود. بازی عصبی و ناهماهنگ ایران، اخراج کریم باقری و تمام! ایران به پلی آف رفت و مایلی کهن اخراج شد.

5- دوستانه 2000 (قطر): دیدار دوستانه دو تیم در ورزشگاه السد برگزار شد. ایران که مهیای حضور در جام ملت های لبنان می شد در این دیدار موفق شد با دو گل علی دایی (17 و 52) قطر را دو بر یک مغلوب کند.

6- دوستانه 2001 (قطر): حدود یکسال بعد تیم ملی کشورمان در یک دیدار دیگر به مصاف قطر رفت. قطر انتقام بازی قبلی را گرفت و این بار دو بر یک به پیروزی رسید. تک گل تیم ملی کشورمان را نیکبخت زد.

7- مسابقات غرب آسیا 2002 (کویت): ایران در نخستین بازی با فلسطین 2-2 کرد و در دومین بازی با گل های جواد کاظمیان و جواد نکونام دو بر یک قطر را شکست داد. با سوریه و کویت هم مساوی کردیم تا کویت قهرمان شود.

8- بازی های آسیایی 2002 (کره جنوبی):
از سال 2002 قرار شد رقابت های فوتبال بازی های آسیایی مثل مسابقات فوتبال المپیک با حضور بازیکنان زیر 23 سال و 3 بازیکن بزرگسال برگزار شود. ایران در این مسابقات پس از پیروزی مقابل افغانستان و لبنان با قطر یک – یک مساوی کرد. تک گل کشورمان را بداوی در دقیقه 34 به ثمر رساند. در ادامه در مرحله حذفی نیز کویت را کنار زد و در نیمه نهایی در ضربات پنالتی کره جنوبی میزبان را شکست داد. دیدار فینال روز 21 مهر 1381 در بوسان برگزار شد و ایران با دو گل کاظمیان و بیاتی نیا، ژاپن را برد و قهرمان شد. علی دایی به دلیل درگذشت پدرش در نیمه راه مسابقات را ترک و به ایران بازگشت.

8- مقدماتی جام جهانی 2006 (ایران): تیم فوتبال کشورمان در مرحله نخست با قطر، لائوس و اردن همگروه شد. تیم ایران ابتدا سه بر یک و با گل های نیکبخت (8)، مهدوی کیا (44) و دایی (62) قطر را برد، سپس لائوس را هفت بر صفر شکست داد. در ادامه برابر اردن در ورزشگاه آزادی در عین ناباوری و بر اثر یك اتفاق یک بر صفر شکست خورد. در دور برگشت بازی ها ایران در بازی نخست باید اردن را شکست می داد. فدراسیون توانست وحید هاشمیان را راضی کند تا پس از مدت ها به تیم ملی بازگردد. همین بازیکن در بازی با اردن با پاس گلی که در دقیقه ۸۱ به نیکبخت داد زمینه ساز شکست اردن در خانه شد. این بازی با نتیجه دو بر صفر به پایان رسید. گل دوم را علی دایی در دقیقه ۹۰ ثبت کرد. در بازی بعدی با قطر هاشمیان بار دیگر درخشید و با گل زنی در دقایق ۸ و ۸۹ حضوری مؤثر داشت. نتیجه پایانی این بازی ۳ - ۲ به سود ایران بود. دیگر گل ایران را آرش برهانی در دقیقه ۷۷ درون دروازه قطر جای داد. یحیی هم گل به خودی زد. ایران در بازی آخر بار دیگر لائوس را ۷ - ۰ شکست داد و به عنوان تیم نخست گروه به دور بعدی صعود کرد.

9- دوستانه 2007 (دوحه): تیم ملی فوتبال کشورمان با قلعه نویی برای حضور در جام ملت های آسیا 2007 چند بازی دوستانه برگزار کرد. با بلاروس و عراق مساوی کرد، به مکزیک چهار بر صفر باخت و در برابر قطر با تک گل نیکبخت پیروز شد. در آخرین دیدار هم جامائیکا را با هشت گل در هم کوبیدیم. قلعه نویی پس از این بازی گفت: "جامائیکا ضعیف نبود ایران قوی بود". تیم قوی ایران با قلعه نویی در جام ملت ها ازبکستان و مالزی را برد و با چین مساوی کرد. در مرحله بعد درحالیکه یک بر صفر از کره جنوبی عقب بود با سوپر گل هاشمیان در دقیقه 93 بازی را مساوی کرد. در ضربات پنالتی زندی اولین پنالتی را گل کرد. پنالتی دوم را کاپیتان مهدوی کیا زد و گلر گرفت. پنالتی سوم را عنایتی گل کرد و پنالتی چهارم را خطیبی زمینی به وسط دروازه شلیک کرد که گلر گرفت. تیم حذف شد و قلعه نویی با جنجال فراوان برکنار شد. چهار سال بعد پس از شکست سپاهان و قلعه نویی از پرسپولیس در جام حذفی در ضربات پنالتی، قلعه نویی گفت: " من هیچگاه در ضربات پنالتی شانس نداشتم و هر وقت کار به پنالتی می کشد می دانم که نمی توانم برنده شوم و غزل خودم را می خوانم".

10- دوستانه 2008 (قطر): قلعه نویی برکنار و درحالیکه قرارداد بازی با قطر قبلا منعقد شده بود برای جلوگیری از پرداخت خسارت تیم ملی فوتبال کشورمان با منصور ابراهیم زاده دستیار قلعه نویی و ترکیبی از بازیکنان لیگ به میدان رفت. نخستین تجربه سرمربیگری ابراهیم زاده با تساوی صفر – صفر همراه بود.

11- مسابقات غرب آسیا 2008 (ایران): رقابت های مقدماتی در تختی برگزار شد. تیم فوتبال کشورمان پس از پیروزی سه بر یک برابر فلسطین به مصاف قطر رفت و با شش گل این تیم را در هم کوبید. میداووی 2 گل و آل نعمه، حاج صفی، عقیلی و رافخایی هم هرکدام یک گل به ثمر رساندند. در ادامه سوریه را دو بر صفر شکست دادیم و در فینال که در آزادی برگزار شد در حضور 10000 تماشاچی دو بر یک اردن را مغلوب کردیم. علی دایی و تیمش جام را بالا بردند و کیانوش رحمتی با سه گل آقای گل شد.

12- تورنمنت چهارجانبه 2009 (قطر): تیم ملی کشورمان نتوانسته بود به جام جهانی 2010 راه یابد و قطبی تا پایان جام ملت ها فرصت داشت خودش را ثابت کند. ایران در نخستین بازی با نتیجه سه بر دو در برابر قطر شکست خورد. گل های ما را میدواوودی و حاج صفی به ثمر رساندند. دو بر یک به مالی باختند و در نهایت برابر کره شمالی پیروز شدند. ایران چهارم شد و قطبی در یک مصاحبه عجیب گفت: "بازیکنانم به حرفم گوش نمی کنند".

13- دوستانه 2010 (قطر): تیم ملی فوتبال کشورمان با افشین قطبی آماده حضور در جام ملت های آسیا می شد. قطبی و شاگردانش در دوحه مقابل قطر به میدان رفتند و به تساوی صفر – صفر دست یافتند. قطبی بعد از بازی گفت: "از همه چیز راضی ام".

14- مقدماتی جام جهانی 2014 (قطر، ایران): شاگردان کی روش که با برد پنج بر صفر در برابر مالدیو به این مرحله رسیده بود با بحرین، اندونزی و قطر همگروه شد. در دور رفت تک گل هادی عقیلی (46) را عبدالمطلب (55) جبران کرد و بازی مساوی شد. در دور برگشت و در تهران دژاگه که پیش از این دعوت قطبی را رد کرده بود به درخواست کی روش به کشورمان آمد. او پیش از این هم گفته بود دوست دارد در تیم ملی ایران بازی کند. اشکان در نخستین بازی ملی اش در برابر قطر دو گل زد و ستاره شد. دژاگه درباره تصمیمش برای حضور در ایران گفت: "بازی کردن در تیم ایران یک تصمیم بزرگ برای من است. حتی به خانواده ام هم می گفتم این تصمیم از قلب من نشات می گیرد زیرا قلب من اولین بار در ایران تپید. پدر و مادرم و حتی همسرم ایرانی هستند. چرا نباید برای ایران خدمت کنم؟ من ایران را دوست دارم و افتخار می کنم ایرانی هستم."

15- مقدماتی جام جهانی 2014 (ایران): در مرحله چهارم این رقابت ها با کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان همگروه شدیم. در بازی اول ازبکستان را شکست دادیم. در بازی دوم در برابر قطری قرار گرفته بودیم که عملا خودمان به این مرحله آورده بودیم. این بازی صفر – صفر شد. شکست در برابر لبنان در بازی سوم ایران را وارد حاشیه کرد. همه به جز کی روش و شاگردانش ناامید بودند. قطر، ازبکستان و کره جنوبی شده بودند مدعیان صعود! شاید ان روزها بیشتر از پیش به جمله تاریخی پیمان یوسفی و خوشحالی اش از حذف بحرین و صعود قطر فکر کردیم. کی روش از مردم ایران عذرخواهی کرد. خداداد عزیزی گفت: "اگر جای کریمی بودم خداحافظی می کردم"، علی دایی هم گفت: "اگر قرار است اسم ها بازی کنند من هم هستم". درحالیکه معتمدآریا به جادوگر گفت: "دنیا به آخر نرسیده است". در بحبوحه جار و جنجال روزنامه ها و درحالیکه روزنامه ها از جایگزینی قلعه نویی به جای کی روش می گفتند کارلوس تیمش را جمع کرد و نشان داد می داند بعد از شکست چگونه باید ایستاد. ایران کره را با گل نکونام شکست داد. در نخستین بازی دور برگشت با یک گل از ازبکستان شکست خورد و درحالیکه همه از غیرممکن بودن صعود می گفتند به مصاف قطر رفت. 66 دقیقه از بازی گذشته بود که گوچی پاسخ اعتماد کیروش را داد و گل زد. بعد از گل به سمت دوربین ها آمد و درحالیکه در چشمان مان زل زده بود گلش را به همه مردم ایران تقدیم کرد. آندو مشت هایش را گره کرد و موجب شد مسوولان قطری از الخریطات بخواهند قرارداد او را تمدید نکنند. پس از این بازی لبنان و کره را هم بردیم و به عنوان تیم نخست به جام جهانی رفتیم.


نویسنده: محمد آقایی فرد

لینک کوتاه : https://arteshesorkh.com/p/61809
نظرت رو بنویس
از حروف انگلیسی استفاده نکن
در حال حاضر فقط کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده باشند میتوانند نظر ثبت کنند.
جهت ثبت نام میتوانید اینجا کلیک نمایید.
اولین نفری باشید که نظرش را ثبت می کند.
بازی های پرسپولیس

0-1

السد قطر

پرسپولیس

دوشنبه, 30 مهر
ساعت 19:30

ورزشگاه : جاسم بن حامد

داور : آراکی یوسوکه

نظرسنجی

پرسپولیس در ادامه لیگ نخبگان موفق خواهد بود؟

گلزنان برتر پرسپولیس
نام بازیکن تعداد گل
1 محمدحسین کنعانی‌زادگان 2
2 سعید صادقی 1
3 ایوب العملود 1
4 وحید امیری 1
5 اوستون ارونوف 1
6 علی علیپور 1
7 گئورگی گولسیانی 1
نام بازیکن تعداد گل
1 علی علیپور 1
برنامه بازی ها

هفته 9 لیگ برتر

جمعه, 04 آبان

ذوب آهن - گل گهر 17:45
نساجی - استقلال خوزستان 17:45
هوادار - چادرملو 18:00
مس رفسنجان - ملوان 18:00

شنبه, 05 آبان

خیبر خرم‌آباد - استقلال 17:00
پرسپولیس - شمس آذر 19:15

یکشنبه, 06 آبان

تراکتور - آلومینیوم 17:00
فولاد - سپاهان 18:15

هفته 3 لیگ نخبگان آسیا

دوشنبه, 30 مهر

السد قطر 1 - 0 پرسپولیس 19:30
العین امارات 4 - 5 الهلال 19:30
الشرطه عراق 0 - 0 پاختاکور 19:30
الریان قطر 1 - 2 الاهلی عربستان 21:30

سه‌شنبه, 01 آبان

استقلال 0 - 1 النصر عربستان 19:30
الغرافه قطر 1 - 2 الوصل امارات 19:30
جدول مسابقات
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 سپاهان 7 5 16
2 پرسپولیس 6 6 14
3 ملوان 7 5 14
4 فولاد 7 2 14
5 تراکتور 7 6 13
6 چادرملو 8 -2 11
7 ذوب آهن 8 -1 10
8 گل گهر 6 2 9
9 آلومینیوم 7 1 9
10 استقلال خوزستان 8 -2 9
11 استقلال 7 -3 8
12 خیبر خرم‌آباد 8 -3 6
13 مس رفسنجان 7 -3 5
14 شمس آذر 8 -3 4
15 نساجی 7 -3 4
16 هوادار 8 -7 4
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 الهلال 3 8 9
2 الاهلی عربستان 3 4 9
3 السد قطر 3 3 7
4 الوصل امارات 3 0 6
5 النصر عربستان 2 1 4
6 استقلال 3 0 3
7 الغرافه قطر 3 -2 3
8 پاختاکور 3 -1 2
9 الشرطه عراق 3 -5 2
10 پرسپولیس 3 -2 1
11 العین امارات 3 -3 1
12 الریان قطر 2 -3 0

ارتش سرخ

Perspolis

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

فوتبال

فوتبال