ارتش سرخ دات کام

اخبار روزانه

جباری: یحیی باید پای د ...

نویسنده : ارتش سرخ دات کام

-

نظرات : 3 اظهار نظر

-

2 سال پیش

جباری: یحیی باید پای دستیارانش می‌ماند

ارتش سرخ دات کام :
جباری: یحیی باید پای دستیارانش می‌ماند
مدتی است که پرسپولیسی‌ها تمرینات آماده‌سازی جهت حضور در بازی‌های فصل جدید لیگ برتر را آغاز کرده‌اند. با این حال، این تیم در چند پست مثل خط حمله نیاز به بازیکن دارد. برای بررسی وضعیت نقل‌وانتقالات پرسپولیس به سراغ یکی از مهاجمان سابق تیم رفتیم که بین هواداران پرسپولیس به رک‌گویی معروف است. گفت‌وگو با رضا جباری را در ادامه‌ می‌خوانید.

*با وجود فشارهای زیاد مجازی در انتهای فصل و استعفای یحیی، او در پرسپولیس ماندنی شد. نظر شما درباره ادامه همکاری گل‌محمدی با پرسپولیس چیست؟
بله، ماندن یحیی اتفاق خوبی بود. البته به نظر من وقتی یک مربی قرارداد دارد و تیم را قهرمان کرده و نتایج خوبی هم به دست آورده‌ نباید به خاطر فشار مجازی یا بعضی از رسانه‌ها به راحتی تیم را رها کند و برود. حتی در قبال بچه‌های کادرفنی هم‌ به او نقد دارم، به نظر من یحیی باید پای دستیارانش می‌ماند.

*این حواشی در همه باشگاه‌های بزرگ وجود دارد، وقتی مربی یک تیم به تعبیر هواداران نتیجه‌ نمی‌گیرد فشار روی او و کادرش زیاد می‌شود.
با این حال همان‌طور که گفتم یحیی و باشگاه باید پشت کادرفنی می‌ماندند، سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر کادر قبلی خوب بودند چرا آمدند و اگر بد بودند، چرا رفتند؟ حالا که ماجرا تمام شد اما اگر به جای یحیی که از دوستان‌ خوب من است بودم از روی فشار و حواشی به‌وجود‌آمده این تصمیم را نمی‌گرفتم و روی اصول و اعتقاد خودم می‌ماندم. در حالت کلی باید بگویم پرسپولیس اگر سراغ هر مربی دیگری می‌رفت با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌شد اما همین که یحیی ماند در مجموع اتفاق خوبی بود. ‌

*به نظر شما پرسپولیس از رفتن مطهری متضرر می‌شود؟ وقتش نرسیده بود تا او نفر اول بودن را تجربه کند؟
اگر او همچنان در پرسپولیس می‌ماند، کار یحیی راحت می‌شد، چون سال‌هاست باهم کار می‌کنند. حالا با رفتن مطهری و فنایی و مربی بدنساز، یحیی وارد چالش بزرگی شده است. در تیم بزرگی مثل پرسپولیس حاشیه هر روز وجود دارد و باید فکری درباره این مسائل می‌کردند. شاید فکر کردند که حواشی ماندن اعضای سابق فنی در فصل پیش به تیم ضربه بیشتری می‌زند چون شناخت بیشتری داشتند. نظر شخصی‌ام این است که می‌توانست کمک کند‌. مربی جدید بیاید معلوم نیست تا چه حد مسیر فکری یکسانی با یحیی خواهد داشت. بعضی کمک مربیان در ایران همیشه می‌خواهند کمک بمانند تا فشار و مسئولیتی روی دوششان نباشد اما بعضی کمک‌ها، از دستیاری شروع می‌کنند تا پیشرفت کنند. مطهری هم قصدش نفر اول شدن بود و وقتش رسیده بود که وارد چالش جدیدی شود. اتفاق بدی برای مطهری نبود.

*هنوز دستیار یحیی مشخص نشده. ایرانی بیشتر کمک می‌کند یا خارجی؟
اینکه همه دستیاران یحیی خارجی باشند به نظر من چالش برانگیز است. اگر مربی باشم به لحاظ ارتباط با مربیانی که همگی خارجی هستند برای من نگران‌کننده است‌ شاید یحیی این‌طور نباشد‌. به نظرم فرهنگ ما غریبه‌پسند است وگرنه گزینه ایرانی باشد ایرادی ندارد. گزینه خارجی اگر نمره‌اش ۵۰ باشد از بس به او می‌پردازیم می‌شود ۱۰۰ اما قدر مربیان بادانش خودمان را نمی‌دانیم. تا نظر مربی و باشگاه چه باشد.

*نظر شما درخصوص بازیکنانی که در این فصل جذب تیم شدند چیست؟‌
در حالت کلی و در همه باشگاه‌ها اگر یک مدیر فقط چند بازیکن بزرگ جذب کند و بگوییم عملکرد مدیر خوب بود، درست نیست. به‌خصوص در باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس که هواداران پرشماری دارد. فقط جذب چند بازیکن تضمین‌کننده موفقیت پرسپولیس نخواهد بود. ضمن اینکه باید درنظر داشت اکثر نفرات جذب شده علاقه‌مند بودند پیراهن پرسپولیس را بر تن کنند. اگر مثلا بیرانوند و رفیعی و پورعلی‌گنجی قلبا پرسپولیس را دوست نداشتند با پیشنهادها وسوسه‌انگیز تیم‌های سپاهان، استقلال و مس قطعا عضو آن تیم‌ها می‌شدند. همین علاقه نفرات جذب‌شده کار را برای مدیران پرسپولیس راحت کرد. با این‌ حال هواداران پرسپولیس فکر نکنند با این مهره‌های جذب‌شده باید به درویش نمره ۲۰ داد و کار تمام است! نه، برای کسب موفقیت راه دشواری در پیش داریم.

*سعید صادقی یک مهره پرسروصدا در بازار نقل‌وانتقالات بود که پرسپولیسی شد. آنقدر که رویش مانور شده کارایی دارد؟
نمی دانم با چه مبلغی جذب شد اما شنیدم رقم بالایی بود اما هواداران و پیشکسوتان پرسپولیس نباید روی او فشار بگذارند. اینکه عده‌ای می‌گویند چون بازی ملی ندارد نباید پول زیادی می‌گرفت، ممکن است روی بازی او تاثیر بگذارد، باید اجازه داد در آرامش کارش را انجام دهد.

*برخی بازیکنان هم جدا شدند، درحالی‌که به نظر می‌رسد دل‌شان بود که بمانند.
به‌هرحال وقتی مربی می‌گوید بازیکنی در لیست من نیست آن بازیکن باید بپذیرد و جدا شود. کادرفنی تصمیم می‌گیرد چه بازیکنانی باشند و چه بازیکنانی نباشد با ریش گرو گذاشتن و خواهش و التماس برای نگه داشتن بازیکنی موافق نیستم چون خود آن بازیکن هم یک سال فوتبالش هدر می‌رود. می‌دانم یکی دو بازیکن قلبا دوست داشتند بمانند‌ اما بعضی وقت‌ها آن چیزی که بازیکن می‌خواهد اتفاق نمی‌افتد و باید پذیرفت.

*نظر بعضی از منتقدان درخصوص بازیکنان جذب شده این است که میانگین سنی تیم بالا رفته، نظر شما چیست؟
در فوتبال روز دنیا روی جوان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند اما روی بازیکنان باتجربه هم قلم قرمز نمی‌کشند، درواقع توازن را برقرار می‌کنند. صرف بازی دادن به جوان‌ها برای تعریف و تمجید قرار گرفتن تاوان دارد. از طرفی فقط روی تجربه نمی‌شود حساب کرد و باید نیروی جوانی را هم در نظر گرفت. البته این مسائل درخصوص فوتبال روز دنیا صدق می‌کند، در فوتبال همه چیز مقطعی است! مدیر یا سرمربی می‌داند نتیجه نگیرند زود برکنار می‌شود. برای فوتبال نتیجه‌گرا و مقطعی ما این انتخاب‌ها بد نیست.

*سیدجلال هم خداحافظی کرد و به کادرفنی پرسپولیس اضافه شد.
بازیکنان زیادی بودند که برای پرسپولیس سا‌ل‌ها بازی کردند و جدا شدند مثل افشین پیروانی و بهروز رهبری‌فرد. در تمام تیم‌های دنیا وقتی بازیکن از فوتبال خداحافظی می‌کند از رده‌های پایین‌تر مربیگری می‌کند تا به رده‌های بالا برسد تا آزمون و خطا‌ها را سپری کند. این درباره همه صدق می‌کند، سیدجلال هم خودش این را می‌داند. با این حال او استثناست و تصمیم باشگاه درست بود و من هم حمایت می‌کنم. با این حال بهتر است سیدجلال در کنار استفاده از دانش یحیی به‌ کلاس‌های مربیگری هم برود.

*به جز سیدجلال که گفتید استثناست، خیلی‌ها در فوتبال‌ ایران در دوره بازی استثنا نبودند اما خیلی زود مربی شدند و این اجحاف در حق سایر مربیانی است‌ که دوره مربیگری را سپری کردند.
دقیقا یکی از مشکلات فوتبال ما همین است. من ۸ سال است بعد از پایان فوتبالم دوران مربیگری را سپری و از لیگ‌های پایین شروع کردم اما هرجا حتی برای دستیاری می‌روم رزومه لیگ برتری می‌خواهند. چطور بازیکن بعد از دوران فوتبالش خیلی راحت مربی می‌شود؟ آن هم بدون مدرک و سابقه مربیگری. این همه تناقض برای چیست؟ نه‌فقط برای من، برای همه مربیان فوتبال می‌گویم.

*برگردیم به نقل‌وانتقالات پرسپولیس، به نظر شما امیری توانایی بازی در دفاع چپ را دارد؟
وحید از بازیکنانی است که می‌تواند تا ۳۷ سالگی در دفاع چپ بازی کند. درباره سوال شما هم باید بگویم از بیرون که به قضیه نگاه می‌کنیم ممکن است فکر کنیم تصمیم مربی برای تغییر پست اشتباه است اما ما نمی‌دانیم در فکر مربی چه می‌گذرد. یک مربی دفاع چپ‌هایش را کنار نمی‌گذارد تا امیری را یک خط عقب ببرد، آن هم بدون تفکر و آگاهی. قطعا به این قضیه فکر کردند و تمام جوانب را سنجیده‌اند و این تصمیم را گرفتند. به‌خصوص در تیمی مثل پرسپولیس هر تصمیمی به سادگی گرفته نمی‌شود و حتما فکری برایش کرده‌اند.

*تا بازگشت امیری به میادین قرار است از نعمتی یا احمدی در دفاع چپ استفاده شود. فکر می‌کنید از پس کار برمی‌آیند؟
نعمتی بازیکن خوبی است اما اینکه چقدر بتواند در آن پست خوب کار کند باید صبر کرد و دید. درباره احمدی هم خیلی خوب است که یک جوان آمده تا گزینه باشد.

*پرسپولیس نیاز به‌ مهاجم ‌دارد یا در پست‌های دیگر هم لازم است تقویت شود؟
در پست هافبک دفاعی بازیکنان باتجربه هستند مثل کمال و سرلک اما در طول فصل نمی‌دانید چه اتفاقی می‌افتد. به نظر من در این شرایط پرسپولیس دو هافبک دفاعی می‌خواهد اما اگر از هنانوف بخواهند در آن پست استفاده کنند جذب یک بازیکن دیگر ضروری است. اما در پست مهاجم پرسپولیس سال قبل هم در آن جلو ضربه خورد و نیاز است بازیکن بگیرد. برای همین هم یحیی به دنبال این است تا مهاجم شش‌دانگ‌ جذب شود و مشکلات پارسال، امسال هم تکرار نشود. عبدی خیلی خوب است اما در کنارش لازم است بازیکن جذب کنند چون در طول فصل مصدومیت ممکن است پیش بیاید. پرسپولیس دو مهاجم گلزن لازم دارد و به نظر من اینجا مدیران باشگاه می‌توانند نشان دهند خواسته هواداران و نیاز مربیان در اولویت قرار دارد چون شنیدم می‌گویند پول نیست یا جلوی نقل‌وانتقالات پرسپولیس گرفته شده است. مشکلات را باید از سر راه بردارند تا یحیی بتواند بدون دغدغه کارش را پیش ببرد.

*یعنی از جای خاصی جلوی نقل‌وانتقالات پرسپولیس را گرفتند؟
بله، شنیدم و شک برانگیز هم هست وقتی سرمربی تیم مصاحبه می‌کند و به این نکته اشاره می‌کند. سوال من این است، چطور می‌شود که برای پرسپولیس بودجه نیست؟ چطور می‌شود تا دیدند تیم بازیکن جذب می‌کند از قانون سقف قرارداد می‌گویند؟ نمی‌شود مدرک آورد اما شک برانگیز است. مثلا مربی می‌آید با بازیکن یا باشگاه شرط‌بندی می‌کند. بنده رفتم کمیته اخلاق می‌گویم این اتفاقات افتاده از من می‌پرسند مدرک داری؟ خنده‌دار است! مگر وظیفه من است که دنبال مدرک باشم؟ مسئول باید برود دنبال مدرک. مسئول می‌گوید مدرک نداری چیزی نگو وگرنه شکایت می‌کنند و محکوم هم می‌شوی! درباره توقف نقل‌وانتقالات هم گفت نمی‌شود با مدرک گفته جلوی آن را گرفتند اما از این نشانه‌ها می‌شود فهمید‌. به نظرم درویش برای اینکه خودش را تبرئه کند باید برود این قضیه را اثبات کند، با دلایل بگوید اجازه نمی‌دهند کار کند اگر اجازه می‌دهند که او کار کند پس پرسپولیس مشکل مدیریتی دارد‌. یکی از این دو حالت است.

*لغو شدن اردوی پرسپولیس هم باعث دلخوری هواداران این تیم شده است.
بله، اما تیم‌های دیگر می‌توانند به اردوی خارجی بروند. اینها از همان نشانه‌هاست که گفتم.

*درباره مبالغ سنگینی که در نقل‌وانتقالات رد و بدل می‌شود نظرتان را بگویید.
خودم از آن بازیکنان قدیمی نیستم که بگویم ما قبلا پول نگرفتیم و اینها نباید پول بگیرند. حق این بازیکنان است که از هنرشان پول دربیاورند. اما حرف من این است آن بازیکنی که 10 میلیارد از پرسپولیس پول گرفته چهارتا بازی هم برای این تیم انجام نداده، آیا حقش است این همه پول بگیرد؟ فوتبالیست توانمند حقش است هرچقدر بگیرد اما نه هر فوتبالیستی. مثلا سیدجلال یا کمال هرچقدر بگیرند نوش‌جان‌شان هوادار هم همین را می‌گوید‌ اما یک‌سری بازیکنان هستند که با زد و بند مبلغ قراردادشان را بالا می‌برند و هوادار و کادرفنی هم از عملکردشان راضی نیستند. حرف من این است حق یک‌سری‌ها نیست رقم‌های نجومی بگیرند و با تبلیغات الکی هر سال مبلغ قراردادشان بیشتر شود.


لینک کوتاه : https://arteshesorkh.com/p/150200
نظرت رو بنویس
از حروف انگلیسی استفاده نکن
در حال حاضر فقط کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده باشند میتوانند نظر ثبت کنند.
جهت ثبت نام میتوانید اینجا کلیک نمایید.
فردین کرمی

-1

1

2 سال پیش

باانتقادازیحیی خودتونوکوچک نکنیداگرهواداربزرگترین باشگاه اسیاهستیدخواهشاحالمونوبدنکنیدبااین نظرات خام بسه دیگه اگرپرسپولیسی هستین اگه هم نیستین که حرفی باهاتون نمیمونه


رضا توانا

-2

3

2 سال پیش

آقای جباری باید خود یحیی هم می رفت. چه برسه که پای دستیاراش بمونه. یک مثال بارز وقتی یحیی تمرین تیم رو تعطیل می کنه مربی دروازه بانها که خارجی هم هست براشون تمرین میزاره این فرق مربی ایرانی با خارجیه.


بابک اعتمادیان

0

4

2 سال پیش

اتفاقن رفتن بهتر شد

بازی های پرسپولیس

0-0

پرسپولیس

سپاهان

چهارشنبه, 12 اردیبهشت
ساعت 19:30

ورزشگاه : آزادی

داور : بیژن حیدری

نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس قهرمان لیگ برتر خواهد شد؟

گلزنان برتر پرسپولیس
نام بازیکن تعداد گل
1 شهاب زاهدی 6
2 گئورگی گولسیانی 5
3 محمدحسین کنعانی‌زادگان 5
4 عیسی آل‌کثیر 4
5 مهدی ترابی 2
6 اوستون ارونوف 2
7 علی نعمتی 1
8 سعید صادقی 1
9 مرتضی پورعلی‌گنجی 1
10 یاسین سلمانی 1
11 محمد عمری 1
12 امید عالیشاه 1
13 نبیل باهویی 1
14 دانیال اسماعیلی‌فر 1
نام بازیکن تعداد گل
1 عیسی آل‌کثیر 3
2 مهدی ترابی 1
3 دانیال اسماعیلی‌فر 1
4 اوستون ارونوف 1
نام بازیکن تعداد گل
1 سعید صادقی 2
2 امید عالیشاه 1
برنامه بازی ها

هفته 26 لیگ برتر

یکشنبه, 16 اردیبهشت

گل گهر - شمس آذر 19:00
صنعت نفت - مس رفسنجان 19:30

دوشنبه, 17 اردیبهشت

پیکان - آلومینیوم 17:00
سپاهان - استقلال خوزستان 18:10
نساجی - پرسپولیس 18:15
ملوان - هوادار 19:30
فولاد - تراکتور 19:30
استقلال - ذوب آهن 20:30

یک هشتم جام حذفی

جمعه, 07 اردیبهشت

آلومینیوم 4(6) - 4(5) پرسپولیس 18:15

هفته 6 لیگ قهرمانان آسیا

سه‌شنبه, 14 آذر

پرسپولیس 1 - 2 الدحیل قطر 19:30
استقلال تاجیکستان 1 - 1 النصر عربستان 21:00
جدول مسابقات
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 استقلال 25 20 54
2 پرسپولیس 25 20 53
3 سپاهان 25 21 46
4 تراکتور 25 12 43
5 ملوان 25 9 39
6 گل گهر 25 7 35
7 شمس آذر 25 4 34
8 ذوب آهن 25 -1 33
9 مس رفسنجان 25 -3 31
10 آلومینیوم 25 -8 30
11 هوادار 25 -6 28
12 پیکان 25 -9 25
13 نساجی 25 -15 22
14 فولاد 25 -19 22
15 استقلال خوزستان 25 -10 21
16 صنعت نفت 25 -22 16
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 النصر عربستان 6 6 14
2 پرسپولیس 6 0 8
3 الدحیل قطر 6 0 7
4 استقلال تاجیکستان 6 -6 3

ارتش سرخ

Perspolis

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

فوتبال

فوتبال