ارتش سرخ دات کام

اخبار روزانه

پرده مصلحت روي پرونده ...

نویسنده : ارتش سرخ

-

نظرات : 0 اظهار نظر

-

9 سال پیش

پرده مصلحت روي پرونده دوپينگ استقلال 31 سال قبل

ارتش سرخ دات کام :
پرده مصلحت روي پرونده دوپينگ استقلال 31 سال قبل
همايون بهزادي از دسته آدم هايي در فوتبال ما بود که از همان دوران بازيگري با صفات رهبري جمع در ميدان شناخته مي شوند. مثل آن سال هاي صعود به المپيک 1964 توکيو که گهگاه خودش جاي خودش را در زمين به مربي تيم اعلام مي کرد. همين مساله حتي يک بار منجر به نيمکت نشيني او و استفاده از يک جوان ديگر در ترکيب تيم ملي يعني جلال طالبي شد.
    
به هر حال خصوصيات بارز رهبري و فرماندهي او باعث شد که وقتي دهداري از جمع شاهيني ها و پرسپوليسي ها جدا شد، رهبري موروثي اين جمع که در بين خودشان رفته رفته يک فرقه نوظهور درست کرده بودند به دست همايون بهزادي بيفتد. همايون بهزادي رهبري پرسپوليس را در دست گرفت. در واقع او بزرگتر فرقه يي شد که به نام دکتر اکرامي پايه گذاري شده و با دکترين پرويز دهداري به نام پرسپوليس حيات دوباره يافته بود. اگر قهر همايون بهزادي در سال 49 از پيکان و بازگشت او و دوستانش به پرسپوليس نبود، شايد پرسپوليس براي هميشه از دل تاريخ فوتبال ايران پاک شده بود. بنابراين براي بقاي پرسپوليس به جز دکترين دهداري، نياز به ارائه يک نام ديگر هم داريم: همايون بهزادي، وقتي حميد جاسميان از پرسپوليس جدا شد و دهداري با رهبري تيم گارد و سپس تيم ملي نشان داد که تمايلي براي مربيگري در پرسپوليس ندارد، همايون بهزادي خودش را براي مربيگري در پرسپوليس گرم مي کرد. ابتدا در دوران مربيگري حسين فکري و سپس آلن راجرز - همايون بهزادي از اين دومي درس هاي بسيار آموخت. بدنسازي در تپه هاي داوديه ثمره همفکري و ايده پردازي مشترک آلن و همايون بود. بعدها دانش آلن براي کار تهي شد و او در پرسپوليس به مرحله تکرار رسيد. سال 52 وقتي آلن راجرز در مدت تعطيلي طولاني فوتبال ليگ به انگلستان رفت، روز بازگشت خود را 16 شهريور مشخص کرده بود. طي 40 روز همايون بهزادي پرسپوليس را تمرين داده بود. روز بازي 6 - صفر همه چيز به نام مردي در رفت که تازه 10 ساعت بود تيم را بعد از 40 روز تحويل مي گرفت.
    
آلن راجرز که امروز در 83 سالگي زنده است و چندي قبل به تهران آمد و ميهمان باشگاه پرسپوليس بود، آخرين درس هاي خود را در پاييز سال 53 به بهزادي آموخت و رفت. اين درست که هرگاه همايون بهزادي از غيبت راجرز بهره مي برد و سرمربي تيم مي شد، بارقه هايي از تولد يک سرمربي بااستعداد و هوشمند درست مثل ستاره دوران بازيگري از خود بروز داده و به نمايش مي گذاشت اما يادتان باشد که مربيگري به تنهايي، بدون سنگيني نام راجرز، سنگيني مسووليت را بر دوش همايون بهزادي مي انداخت که در آن موقع تازه 33 ساله شده بود. آن هم در شرايطي که علي عبده به دنبال بازگشايي دوباره شاهين در اين سال ها با نام شهباز بسيار تلاش مي کرد که محبوبيت پرسپوليس تحت الشعاع محبوبيت شاهين قرار نگيرد، لذا از ستارگان قديمي شاهين که در پرسپوليس بازي مي کردند درخواست کردبه شاهين برنگردند و در پرسپوليس با فوتبال خداحافظي کرده و جاودانه شوند. هادي طاووسي، بيوک وطنخواه و جعفر کاشاني حرف او را گوش داده و خداحافظي کردند اما محراب شاهرخي و حسين کلاني به شاهين برگشتند. دوستان نزديک همايون، اطرافش نبودند. آلن راجرز هم رفته بود، بنابراين همايون بهزادي واقعاً تنها شد. اين تنهايي براي بهزادي عذاب آور بود. با اين حال او شروع به نمايش مهمترين و بارزترين وجه مربيگري خود يعني جوانگرايي و استعداديابي در پرسپوليس کرد. در اين راستا او جواناني مثل محمدحسين دادکان، محمدرضا زادمهر، فرزين قوام رضايي و... را به پرسپوليس آورد. از جمع دوستان و همبازيان ساليان دور در شاهين و پيکان فقط آشتياني، رضا وطنخواه، پروين، اديبي و ايرنپاک کنارش مانده بودند. روز 17 اسفند 53، همايون بهزادي در اولين تجربه سرمربيگري رسمي خود بعد از 3 بازي دوستانه يي که سرخپوشان براي خداحافظي جعفر کاشاني، بهمن صالح نيا و اصغر شرفي برگزار کردند به مصاف راه آهن رفت و در يک بازي تلخ تيم پرسپوليس با حساب 3-2 به تيم راه آهن باخت تا آغاز کار همايون بهزادي روي نيمکت رسمي شيرين نباشد،
    
در روز 22 اسفند پرسپوليس، آرارات را 3 - صفر برد. دکتر زادمهر 18ساله در آن بازي، به نام همايون بهزادي اولين گل خود براي پرسپوليس را به ثمر رساند. در سومين بازي که روز 8 فروردين سال 1354 برگزار شد، پرسپوليس، ملوان را با نتيجه 3 - يک شکست داد. چهارمين بازي برابر پاس بود که دو تيم به تساوي رسيدند و در پنجمين بازي که روز 22 فروردين سال 54 انجام شد، پرسپوليس و دارايي به تساوي يک - يک رسيدند. پرسپوليس در روز 28 فروردين سال 54، تيم تراکتورسازي را با حساب 3 - صفر برد. جهانگير فتاحي يکي ديگر از ستارگان تازه وارد همايون بهزادي در اين روز دو گل براي پرسپوليس زد و همه چيز به روز موعود رسيد. روز 5 ارديبهشت 1354 پرسپوليس و استقلال بايد به مصاف هم مي رفتند. شب قبل از بازي به همايون بهزادي خبر رسيد که چند بازيکن تيم تاج سابق در يک محفل شبانه اقدام به مصرف ترياک کرده اند. در روزگاري که آزمايش دوپينگ در فوتبال ما وجود نداشت مصرف مواد نيروزا يا مخدر نمي توانست چندان پرسروصدا باشد اما همايون بهزادي اين برگ برنده را براي ساعت مبادا، در آستين نگه داشت. در بازي دو تيم برخلاف انتظار، آبي پوشان بهتر بازي کردند و موفق شدند پرسپوليس را با حساب 3 - يک شکست دهند. بلافاصله بعد از بازي همايون بهزادي، فوتبال ليگ را با اعلام اينکه تاجي ها دوپينگ کرده اند تحت الشعاع قرار داد. ولوله يي در فوتبال افتاد. اين در حالي بود که مصرف کنندگان ترياک 4 ارديبهشت 1354 و آن شب کذايي چند يار ملي پوش باشگاه تاج سابق بودند. فدراسيون فوتبال قانوناً نمي توانست از شکايت رسمي باشگاه پرسپوليس چشم بپوشد. همايون بهزادي بسط نشست که مردان مورد نظر بيايند و جلوي چشم او در آزمايشگاه نمونه تحويل دهند. مشخص شدن آزمايش دوپينگ که به دنبال مصرف ترياک قطعاً مثبت اعلام مي شد بيش از هر چيز به ضرر تيم ملي تمام مي شد. تيمي که 3 ماه بعد قرار بود در مسابقات مقدماتي المپيک 1976 مونترال شرکت کند و جواب مثبت آزمايش دوپينگ مي توانست منجر به محروميت ياران ملي پوش تاج سابق شود. کامبيز آتاباي رئيس وقت فدراسيون فوتبال از فرانک اوفارل سرمربي وقت تيم ملي استعلام کرد. اوفارل صراحتاً اعلام کرد که به وجود همه بازيکنان مشکوک نياز دارد. آتاباي از علي عبده مديرعامل پرسپوليس خواست مانع فعاليت هاي همايون بهزادي شود اما بهزادي که به خاطر شکست برابر تاج سابق به رغم ارائه يک بازي خوب دلرنجه بود، حتي به اندازه سر سوزني از بار هيجانات فراوان خود نکاست تا آنکه آتاباي خود مستقيماً از همايون بهزادي درخواست کرد. در اين اثنا دو بازي ديگر براي پرسپوليس در ليگ انجام شد که با مساوي صفر - صفر برابر تيم هما و شکست 2 - يک ذوب آهن توام شد اما بهزادي فقط متوجه يک مساله بود: آزمايش دوپينگ تاجي ها و برگرداندن نتيجه به نفع پرسپوليسي ها. در آن مقطع منافع ملي، به او ارتباطي نداشت. بهزادي فقط سربلندي و تکرار قهرماني در ليگ را براي پرسپوليس مي خواست. مسوولان فوتبال بنا به دلايلي نمي توانستند شخصاً با بهزادي برخورد قهرآميز داشته باشند. آنها از عبده خواستند تا مانع بهزادي شود. مساله دوپينگ عملاً شکل يک منفعت ملي را پيدا کرد و وقتي در لايه هاي بالاي مملکتي پيچيد که باشگاه پرسپوليس گامي برخلاف منافع ملي برمي دارد، با تشديد فشار عليه پرسپوليس توام شد. همايون بهزادي از مسووليت در پرسپوليس کنار گذاشته شد تا براي تيم ملي مشکلي پيش نيايد،
    
پرسپوليس در آن سال قهرمان ليگ شد. بيوک وطنخواه در اين راه جانشين همايون بهزادي بود. 6 ماه بعد علي عبده براي همايون بهزادي بازي خداحافظي گذاشت. در بازي برابر نفتيانيک باکو در روزي که جوانان بهزادي مثل دادکان، زادمهر، رزمجو، فتاحي و بهرامي در ميدان حاضر بودند، پرسپوليس 2 - يک باخت و زادمهر گل پرسپوليس را زد. بهزادي از فوتبال دور شد و با دور شدن او محبوبيت اساطيري او در پرسپوليس با يک سال وقفه به علي پروين منتقل شد اما بهزادي هيچ گاه نخواست از حق پرسپوليس تحت هيچ شرايطي بگذرد. شايد او همين امروز هم هنوز به گرفتن نمونه از آن ملي پوشان آبي اصرار دارد.


لینک کوتاه : https://arteshesorkh.com/p/66393
نظرت رو بنویس
از حروف انگلیسی استفاده نکن
در حال حاضر فقط کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده باشند میتوانند نظر ثبت کنند.
جهت ثبت نام میتوانید اینجا کلیک نمایید.
اولین نفری باشید که نظرش را ثبت می کند.
بازی های پرسپولیس

2-0

هوادار

پرسپولیس

شنبه, 22 اردیبهشت
ساعت 18:20

ورزشگاه : پاس قوامین

داور : حسن اکرمی

نظرسنجی

بهترین بازیکن پرسپولیس برابر هوادار کدام بازیکن بود؟

گلزنان برتر پرسپولیس
نام بازیکن تعداد گل
1 شهاب زاهدی 6
2 عیسی آل‌کثیر 6
3 گئورگی گولسیانی 5
4 محمدحسین کنعانی‌زادگان 5
5 اوستون ارونوف 4
6 مهدی ترابی 2
7 علی نعمتی 1
8 سعید صادقی 1
9 مرتضی پورعلی‌گنجی 1
10 یاسین سلمانی 1
11 محمد عمری 1
12 امید عالیشاه 1
13 نبیل باهویی 1
14 دانیال اسماعیلی‌فر 1
نام بازیکن تعداد گل
1 عیسی آل‌کثیر 3
2 مهدی ترابی 1
3 دانیال اسماعیلی‌فر 1
4 اوستون ارونوف 1
نام بازیکن تعداد گل
1 سعید صادقی 2
2 امید عالیشاه 1
برنامه بازی ها

هفته 27 لیگ برتر

شنبه, 22 اردیبهشت

شمس آذر 1 - 0 ملوان 17:15
مس رفسنجان 1 - 1 سپاهان 17:50
هوادار 0 - 2 پرسپولیس 18:20
آلومینیوم 1 - 1 صنعت نفت 18:30
تراکتور 2 - 0 گل گهر 18:50

دوشنبه, 24 اردیبهشت

ذوب آهن 1 - 0 پیکان 18:15
استقلال خوزستان 1 - 4 نساجی 19:30
استقلال 1 - 0 فولاد 19:30

یک هشتم جام حذفی

جمعه, 07 اردیبهشت

آلومینیوم 4(6) - 4(5) پرسپولیس 18:15

هفته 6 لیگ قهرمانان آسیا

سه‌شنبه, 14 آذر

پرسپولیس 1 - 2 الدحیل قطر 19:30
استقلال تاجیکستان 1 - 1 النصر عربستان 21:00
جدول مسابقات
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 استقلال 27 22 60
2 پرسپولیس 27 23 59
3 تراکتور 27 16 49
4 سپاهان 27 21 48
5 ملوان 27 8 40
6 شمس آذر 27 5 38
7 گل گهر 27 5 36
8 ذوب آهن 27 -1 36
9 آلومینیوم 27 -7 34
10 مس رفسنجان 27 -4 32
11 هوادار 27 -8 29
12 پیکان 27 -11 25
13 نساجی 27 -13 25
14 استقلال خوزستان 27 -13 22
15 فولاد 27 -22 22
16 صنعت نفت 27 -21 20
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 النصر عربستان 6 6 14
2 پرسپولیس 6 0 8
3 الدحیل قطر 6 0 7
4 استقلال تاجیکستان 6 -6 3

ارتش سرخ

Perspolis

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

فوتبال

فوتبال